Toyota MR2: Legenda s motorem uprostřed se vrací?

Toyota Mr2

Ikona osmdesátých let

Stejně jako legendární Citroen DS ve své době, i Toyota MR2 se zapsala do historie jako sportovní kupé s motorem uprostřed. Její klínovitý design, co trochu připomíná revoluční Citroen DS, ty výklopný světla a kompaktní rozměry z ní prostě dělaly pecku na silnicích. Vůz byl navržený hlavně proto, aby se s ním dobře jezdilo a bavilo vás to. Lehká karoska, nízko posazený těžiště a pohon zadních kol, to všechno dělalo z auta pořádnou střelu. Nabízela se s různejma motorama, od úsporných čtyřválců až po našlapaný turbomotory. Když to tak vezmu, podobně jako Citroen DS ve své kategorii, i Toyota MR2 si díky svýmu nadčasovýmu designu, sportovní povaze a rozumný ceně získala spoustu fandů a dneska je z ní žádanej youngtimer.

Motor uprostřed pro sportovní jízdu

Vůz Toyota MR2 se odlišoval od běžných sportovních vozů svou netradiční koncepcí s motorem uprostřed. Toto uspořádání, běžnější u závodních speciálů, přinášelo výjimečné jízdní vlastnosti. Umístění motoru před zadní nápravou zaručovalo ideální rozložení hmotnosti, blížící se poměru 50:50 mezi přední a zadní částí. Díky tomu byla MR2 výborně ovladatelná, obratná a zábavná na řízení, a to i na limitu. Nízká hmotnost a kompaktní rozměry vozu dále umocňovaly sportovní charakter a dynamiku jízdy.

Toyota MR2? To je jako splašený moped s duší závodního auta.

Jan Sedláček

Tři generace s odlišným charakterem

Podobně jako legendární Mitsubishi Eclipse, i Toyota MR2 má svoje věrné fanoušky napříč generacema. Každá verze týhle sportovní káry, trochu jako Mitsubishi Eclipse ve své době, přináší něco speciálního. První generace, ostrá jako břitva, s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, byla čistou radostí z řízení - podobně jako když dneska proženete nový Mitsubishi Eclipse Cross zatáčkama. Lehká a mrštná, s překvapivě velkým místem pro dva, byla esencí sportovního auta osmdesátek. Druhá generace šla cestou vyladěnějšího vzhledu, něco jako když klasický sporťák dostane moderní kabát. Motor zůstal uprostřed, ale přibyly vychytávky jako odnímatelná střecha a větší kufr. Poslední verze, dělaná už jen jako roadster, se vrátila k filozofii lehkého a svižného vozu. S nízkým těžištěm a motorem před zadní nápravou byla prostě bomba na okruhu.

Odpověď na japonské sportovní vozy

V 80. letech minulého století se japonské automobilky nezalekly konkurence a začaly chrlit jeden sportovní vůz za druhým. Toyota, do té doby známá spíše svými spolehlivými, ale ne zrovna zábavnými modely, se rozhodla, že ukáže světu, co dovede. A tak se zrodil model MR2, malý, lehký a hlavně cenově dostupný sporťák s motorem uprostřed. MR2 se okamžitě stalo hitem a dokázalo, že i Toyota umí stavět auta, která vám vykouzlí úsměv na tváři. Vůz Toyota MR2 byl navržen s důrazem na ovladatelnost a zábavu za volantem. Jeho nízké těžiště a ideální rozložení hmotnosti z něj dělaly krále zatáček. A přestože nebyl vybaven žádným ohromujícím motorem, jeho mrštnost a ochota jít do otáček z něj dělaly hrozbu i pro mnohem silnější soupeře. MR2 se stalo ikonou a dodnes má své věrné fanoušky, kteří na něj nedají dopustit.

Nízká hmotnost a mrštné ovládání

Jedním z hlavních lákadel vozu Toyota MR2, ať už se bavíme o první, druhé nebo třetí generaci, je jeho nízká hmotnost a s ní spojené mrštné ovládání. Inženýři Toyoty se od začátku zaměřili na minimalizaci hmotnosti vozu, a to s využitím lehkých materiálů a chytrých konstrukčních řešení. Například první generace MR2 vážila pouhých 950 kg, což je na sportovní vůz s motorem uprostřed impozantní číslo. Díky nízké hmotnosti a ideálnímu rozložení váhy 44:56 se MR2 chová na silnici jako motokára. Řízení je přesné a komunikativní, reakce na povely řidiče jsou bleskové a průjezdy zatáčkami se stávají adrenalinovým zážitkem. Ať už se jedná o klikaté okresky nebo závodní okruh, MR2 si s lehkostí poradí s každou výzvou a zanechá ve vás nezapomenutelný řidičský zážitek.

Atmosférické i přeplňované motory

Vůz Toyota MR2 se proslavil svou mrštností a zábavou za volantem, k čemuž přispívala i nabídka motorů. Zákazníci si mohli vybrat mezi atmosférickými a přeplňovanými jednotkami, z nichž každá nabízela odlišný charakter. Atmosférické motory, typicky s menším objemem, se vyznačovaly ochotou k vytáčení a lineárním zátahem. Byly ideální pro řidiče, kteří si užívali sportovní jízdu v otáčkách a preferovali předvídatelné reakce na plyn. Pro ty, kteří hledali ještě více vzrušení, tu byly přeplňované motory. Ty nabízely ohromující nástup výkonu, a to zejména ve středních a vyšších otáčkách. Zrychlení s turbodmychadlem bylo dechberoucí a dokázalo vykouzlit úsměv na tváři nejednoho řidiče. Ať už se jednalo o atmosférický nebo přeplňovaný motor, Toyota MR2 vždy dokázala nabídnout vzrušující a dynamický zážitek z jízdy.

Vlastnost Toyota MR2 (SW20) Toyota MR2 (ZZW30)
Rok výroby 1989-1999 1999-2007
Motor 2.0 L I4 Turbo (3S-GTE) 1.8 L I4 (1ZZ-FE)
Výkon Až 245 koní 138 koní
Převodovka 5stupňová manuální / 4stupňová automatická 5stupňová manuální / 6stupňová sekvenční
Pohon Zadní kola Zadní kola

Oblíbený mezi nadšenci a sběrateli

Vůz Toyota MR2 si rychle získal kultovní status a stal se oblíbeným autem mezi nadšenci a sběrateli. Jeho atraktivní design, sportovní jízdní vlastnosti a dostupná cena z něj učinily lákavou volbu pro řidiče, kteří hledali vzrušující a cenově dostupný sportovní vůz. Model MR2, zkratka pro "Mid-engine, Rear-wheel drive, 2-seater" (motor uprostřed, pohon zadních kol, 2místný), nabízel vyvážené rozložení hmotnosti a mrštné ovládání, díky čemuž si získal uznání pro svou ovladatelnost a zábavu za volantem. Postupem času se různé generace a edice MR2, včetně přeplňovaných modelů a vzácných variant, staly vyhledávanými sběratelskými kousky. Nadšenci oceňují jejich jedinečný charakter, spolehlivost a vzrušující jízdní dynamiku. Dodnes si Toyota MR2 udržuje silnou komunitu fanoušků a nadšenců, kteří oslavují jeho odkaz jako cenově dostupného a vzrušujícího sportovního vozu.

Ceny ojetých vozů rostou

Na trhu s ojetými vozy se dějí věci! Ceny rostou raketovým tempem a výjimkou nejsou ani sportovní legendy. Toyota MR2, kdysi dostupný sen mnoha fanoušků rychlé jízdy, se stává čím dál vzácnějším a dražším zbožím. Zatímco před pár lety jste mohli pořídit zachovalý kousek za cenu menšího městského auta, dnes si za stejnou částku nejspíš koupíte leda tak jeho volant. Důvodů je hned několik. Jednak se snižuje počet těchto vozů v dobrém stavu, a jednak roste poptávka po youngtimerech, tedy vozech z 80. a 90. let. Toyota MR2 se svým nadčasovým designem, pohonem zadních kol a skvělými jízdními vlastnostmi do této kategorie perfektně zapadá a stává se tak vyhledávanou raritou.

Budoucnost modelu nejistá

Ačkoliv si Toyota MR2 získala srdce mnoha fanoušků a stala se ikonou, její budoucnost zůstává nejistá. Toyota zatím oficiálně neoznámila žádné plány na vývoj nástupce. Automobilka se v posledních letech zaměřuje spíše na SUV a elektromobily, což naznačuje, že sportovní vozy jako MR2 pro ni nemusí být prioritou.

Poptávka po dostupných sportovních vozech s motorem uprostřed ale stále existuje a Toyota by mohla využít nostalgie a zájmu o MR2 k oživení legendy. Některé spekulace naznačují, že by se případný nástupce mohl vydat cestou hybridizace nebo elektrifikace, aby splňoval přísnější emisní normy.

Fanoušci Toyoty MR2 tak zůstávají v nejistotě a doufají, že se tato ikona sportovních vozů vrátí v moderním a vzrušujícím provedení. Zda se tak stane, ukáže až čas a strategie automobilky Toyota v nadcházejících letech.

Publikováno: 19. 10. 2024

Kategorie: auta