Citroën DS: Legenda s hydraulikou, která uhranula svět
Ikona francouzské automobilky
Citroën DS, přezdívaný "bohyně", je dodnes považován za jeden z nejkrásnějších a nejinovativnějších automobilů všech dob. Jeho futuristický design, aerodynamická karoserie a revoluční hydropneumatické odpružení uchvátily svět v roce 1955 a dodnes fascinují automobilové nadšence. DS nebyl jen autem, ale symbolem francouzské elegance, technologické vyspělosti a avantgardního designu. Jeho odkaz je patrný i v moderních vozech Citroën, které se i nadále snaží posouvat hranice automobilového průmyslu. Citroën DS byl zkrátka víc než jen auto - byl to manifest modernity a inovací, který se nesmazatelně zapsal do historie automobilismu. Jeho nadčasový design a technologická vyspělost z něj dělají ikonu, která i po desetiletích fascinuje a inspiruje. I dnes, po více než šedesáti letech od svého debutu, budí Citroën DS obdiv a respekt. Jeho elegantní linie, nadčasový design a inovativní technologie z něj dělají legendu, která i nadále inspiruje automobilové nadšence po celém světě.
Revoluční design a technologie
Citroën DS, přezdívaný "bohyně", nebyl jen autem, byl to manifest technologické a designové revoluce. Jeho futuristické tvary, s aerodynamickou karoserií a netradičně řešenými detaily, jako jsou například výklopné světlomety, braly dech. DS byl prvním sériově vyráběným vozem s hydropneumatickým odpružením, které mu dodávalo neuvěřitelně komfortní jízdní vlastnosti a zároveň umožňovalo měnit světlou výšku. Revoluční byl i systém pohonu, který kombinoval hydraulický systém s posilovačem řízení, brzd a poloautomatickou převodovkou. Citroën DS se stal ikonou své doby a jeho inovativní technologie a design inspirovaly celou generaci automobilových konstruktérů. Dodnes je považován za jeden z nejkrásnějších a nejinovativnějších automobilů všech dob.
Hydropneumatické odpružení
Citroën DS, přezdívaný "bohyně", se stal ikonou automobilového designu a technologické inovace. Za jeho výjimečným komfortem a stabilitou jízdy stálo revoluční hydropneumatické odpružení. Tento systém, který nahradil tradiční pružiny a tlumiče, využíval kombinaci stlačeného dusíku a hydraulické kapaliny. Tlak v systému zajišťoval kompresor poháněný motorem. Hydropneumatické odpružení umožňovalo vozu Citroën DS "vznášet se" nad nerovnostmi, a to i na tehdejších nekvalitních silnicích. Řidič mohl nastavit světlou výšku vozu, což bylo užitečné v terénu nebo při parkování. Systém se také staral o automatické vyrovnávání světlé výšky v závislosti na zatížení, čímž zajišťoval stálou polohu karoserie a optimální jízdní vlastnosti. Hydropneumatické odpružení se stalo charakteristickým znakem vozů Citroën a dodnes je spojováno s komfortem a inovací.
Výroba a různé modely
Citroën DS, přezdívaný "bohyně", se vyráběl dlouhých 20 let, od roku 1955 do roku 1975. Za tu dobu se na silnicích objevilo několik variant a modelů, z nichž každý měl své vlastní kouzlo. Výroba probíhala převážně ve Francii, ale DS se montoval i v jiných zemích, včetně Belgie, Portugalska, Jihoafrické republiky a Austrálie. To svědčí o obrovské popularitě, které se tento vůz těšil po celém světě.
Během své životní dráhy prošel Citroën DS několika modernizacemi. První generace, vyráběná do roku 1962, se vyznačovala elegantní karoserií a revolučním hydropneumatickým odpružením. Druhá generace, uvedená v roce 1962, přinesla modernizovanou příď s dvojitými světlomety a výkonnější motory. Poslední série, vyráběná od roku 1967, se pyšnila uhlazenějším designem a vylepšeným interiérem. Kromě standardního sedanu se Citroën DS vyráběl i v dalších karosářských variantách, jako byl prostorný kombi Break a elegantní kabriolet Cabriolet. Tyto modely byly oblíbené zejména u náročnějších zákazníků, kteří ocenili jejich výjimečný komfort a styl.
Citroën DS, to byl víc než jenom auto. Byla to zhmotněná vize budoucnosti, symbol francouzského technického umu a elegance.
Jaromír Novotný
Závodní úspěchy a popularita
Citroën DS, přezdívaný "bohyně", nebyl jen krásným autem, ale také závodním strojem. Jeho inovativní technologie, včetně hydropneumatického odpružení a aerodynamického designu, mu dávaly na závodních tratích výhodu. DS dominoval v náročných rallye, kde jeho pokročilé odpružení zvládalo i ty nejnáročnější terény. Vítězství v Rallye Monte Carlo v roce 1959 a 1966 upevnilo jeho reputaci odolného a výkonného vozu. DS se prosadil i na okruzích, kde jeho aerodynamická karoserie a silné motory konkurovaly zavedeným sportovním vozům. Úspěchy v motoristickém sportu se promítly i do popularity DS mezi běžnými řidiči. Vůz se stal symbolem francouzského inženýrství a designu a jeho prodeje prudce vzrostly.
Vlastnost | Citroën DS | Konkurent 1 (např. Mercedes-Benz W111) |
---|---|---|
Rok výroby | 1955-1975 | 1959-1971 |
Typ karoserie | Sedan, kabriolet, kombi | Sedan, kupé, kabriolet |
Motorizace | 1.9 L - 2.3 L benzín | 2.2 L - 2.8 L benzín |
Převodovka | 4-stupňová manuální, později 5-stupňová manuální, 3-stupňová poloautomatická | 4-stupňová manuální, 4-stupňová automatická |
Přední brzdy | Kotoučové | Bubnové (později kotoučové) |
Design | Futuristický, aerodynamický | Elegantní, konzervativní |
Dědictví a vliv na Citroën
Citroën DS, přezdívaný "bohyně", zanechal v automobilovém světě nesmazatelnou stopu. Jeho futuristický design a inovativní technologie, jako hydropneumatické odpružení a aerodynamická karoserie, inspirovaly generace designérů a inženýrů. DS se stal symbolem francouzského technického mistrovství a avantgardního designu. Jeho odkaz je patrný v mnoha pozdějších modelech Citroënu, které zdědily jeho důraz na komfort, styl a inovaci. Příkladem může být Citroën CX, XM nebo C6, které se inspirovaly jeho designem a technologiemi. DS také pomohl upevnit pověst Citroënu jako výrobce vozů, které jsou jiné, odvážné a originální. I dnes, více než 60 let po svém debutu, Citroën DS fascinuje a inspiruje automobilové nadšence po celém světě. Jeho vliv na značku Citroën a automobilový průmysl jako celek je nepopiratelný.
DS jako samostatná značka
V roce 2009 Citroën oživil legendární označení DS, tentokrát však ne jako specifický model, ale jako prémiovou divizi v rámci své značky. Cílem bylo navázat na dědictví avantgardního designu a inovací, které proslavily původní Citroën DS z roku 1955. Divize DS se zpočátku zaměřovala na luxusnější a stylovější varianty stávajících modelů Citroën, jako byly DS3, DS4 a DS5. Tyto vozy se vyznačovaly výrazným designem, kvalitnějšími materiály v interiéru a bohatší výbavou.
V roce 2014 se však DS Automobiles osamostatnila a stala se samostatnou značkou v rámci koncernu PSA (dnes Stellantis). Tento krok byl logickým vyústěním snahy o etablování DS jakožto prémiové značky, která by mohla konkurovat zavedeným hráčům na trhu. Od té doby DS Automobiles představila řadu zcela nových modelů, které se již nevážou k žádnému Citroënu. Mezi ně patří například kompaktní SUV DS 7 Crossback, vlajková loď DS 9, nebo elegantní sedan DS 4. DS Automobiles se tak vydala vlastní cestou a snaží se oslovit náročné zákazníky, kteří hledají kombinaci sofistikovaného designu, pokročilých technologií a komfortu.
Publikováno: 02. 01. 2025
Kategorie: auta