Subaru BRZ: Sportovní kupé, které vás dostane
Sportovní kupé z Japonska
Subaru BRZ, to je jméno, které v srdcích automobilových nadšenců vyvolává nadšení a touhu po adrenalinových zážitcích. Toto sportovní kupé z Japonska je esencí ryzí řidičské vášně, kombinující elegantní design s ohromujícím výkonem.
BRZ, zkratka pro "Boxer, Rear-wheel drive, Zenith", jasně definuje filozofii, která stála za jeho zrozením. O pohon se stará atmosférický čtyřválcový boxer motor, který je zárukou nízkého těžiště a perfektního rozložení hmotnosti. Díky tomu je Subaru BRZ neuvěřitelně obratné a zábavné na řízení.
Zadní náhon pak dodává vozu tu správnou dávku hravosti a umožňuje řidiči vychutnat si každý průjezd zatáčkou naplno. Design Subaru BRZ je agresivní a zároveň elegantní, s nízkou siluetou a svalnatými proporcemi. Interiér je zaměřený na řidiče, s anatomicky tvarovanými sedadly a sportovním volantem.
Spolupráce Subaru a Toyoty
Spolupráce automobilek Subaru a Toyoty přinesla na svět hned několik zajímavých projektů. Jedním z nejvýraznějších je bezesporu sportovní kupé Subaru BRZ, které má svého dvojčete v podobě Toyoty GT86. Tyto dva vozy sdílí platformu, motor i převodovku, liší se však designem a drobnými detaily v nastavení podvozku. Cílem spolupráce bylo stvořit dostupné a zábavné sportovní auto s pohonem zadních kol, a to se oběma značkám podařilo na výbornou. Subaru do projektu přineslo své zkušenosti s motory typu boxer a pohonem všech kol, Toyota zase znalosti z oblasti výroby kompaktních sportovních vozů. Výsledkem je dvojice vozů, která si získala srdce fanoušků po celém světě. Spolupráce Subaru a Toyoty však neskončila pouze u modelu BRZ/GT86. Obě automobilky spolupracují i na vývoji hybridních technologií a elektromobilů.
Motor Boxer a pohon zadních kol
Subaru BRZ je sportovní kupé, které je známé svým vyváženým jízdním projevem a pohonem zadních kol. To vše je dáno i použitím motoru typu boxer, který je pro značku Subaru typický. Tento motor se vyznačuje nízkým těžištěm a plochou konstrukcí, což přispívá k lepší ovladatelnosti vozu, a to zejména v zatáčkách. Motor typu boxer má písty umístěny proti sobě v horizontální rovině, což snižuje vibrace a hluk. Pohon zadních kol pak řidiči poskytuje sportovnější a agilnější jízdní zážitek. Kombinace motoru boxer a pohonu zadních kol dělá ze Subaru BRZ atraktivní volbu pro nadšence do sportovní jízdy, kteří hledají auto s jedinečným charakterem a vynikající ovladatelností.
Vlastnost | Subaru BRZ | Toyota GR86 | Mazda MX-5 Miata |
---|---|---|---|
Typ karoserie | Coupé 2+2 | Coupé 2+2 | Roadster 2místný |
Motor | 2.4L Boxer 4-válec | 2.4L Boxer 4-válec | 2.0L Řadový 4-válec |
Výkon | 228 koní | 228 koní | 181 koní |
Převodovka | 6-stupňová manuální / automatická | 6-stupňová manuální / automatická | 6-stupňová manuální / automatická |
Pohon | Zadní kola | Zadní kola | Zadní kola |
Zrychlení 0-100 km/h | 6,3 sekund | 6,3 sekund | 6,5 sekund |
Výkon a jízdní dynamika
Subaru BRZ je sportovní kupé, které se proslavilo svým vyváženým výkonem a skvělou ovladatelností. Srdcem vozu je atmosférický čtyřválcový motor typu boxer o objemu 2,4 litru, který produkuje impozantních 231 koní a točivý moment 250 Nm. Tato pohonná jednotka se vyznačuje plynulým zátahem a ochotou k vytáčení do vysokých otáček, což zaručuje vzrušující zážitek z jízdy. Síla motoru je přenášena na zadní kola prostřednictvím šestistupňové manuální nebo automatické převodovky. Manuální převodovka potěší krátkými drahami a přesným chodem, zatímco automatická varianta nabídne rychlé řazení a sportovní režim. Díky nízké hmotnosti, pouhých 1277 kg, a nízkému těžišti se BRZ může pochlubit vynikající agilitou a stabilitou v zatáčkách. Řízení je strmé a komunikativní, což řidiči umožňuje precizně vést vůz zvolenou stopou. Subaru BRZ je zkrátka sportovní vůz stvořený pro radost z jízdy, který osloví všechny nadšence do dynamické jízdy.
Design a interiér
Subaru BRZ je sportovní kupé, které se zaměřuje na zážitek z jízdy. Design interiéru to odráží a klade důraz na jednoduchost, funkčnost a sportovní charakter. Přístrojová deska je přehledná a intuitivní, s velkými analogovými budíky a centrálním displejem infotainmentu. Sportovní sedadla poskytují vynikající boční vedení a jsou pohodlná i při delších cestách. Volant má ideální tloušťku věnce a je potažený perforovanou kůží pro jistější úchop. V celém interiéru jsou použity kvalitní materiály, jako je měkčený plast, hliník a kůže, které dodávají vozu prémiový vzhled a dojem.
Subaru BRZ je jako starý přítel, který vás vždycky rozesměje, i když už ho znáte skrz naskrz.
Patrik Novotný
Oblíbenost mezi nadšenci
Subaru BRZ si od svého uvedení na trh získalo kultovní status mezi automobilovými nadšenci a je považováno za jeden z nejzábavnějších a nejlépe ovladatelných sportovních vozů ve své třídě. Jeho popularita pramení z kombinace atraktivního designu, dostupné ceny a hlavně z jeho jízdních vlastností. BRZ je vybaveno motorem typu boxer, který je umístěn vpředu a pohání zadní kola. Toto uspořádání, spolu s nízkým těžištěm a vyváženým rozložením hmotnosti, dává vozu vynikající ovladatelnost a agilitu. Řidiči si pochvalují jeho precizní řízení, citlivou převodovku a hravý charakter, díky kterému je BRZ radost řídit jak na okresních silnicích, tak na závodním okruhu. Kromě toho je BRZ relativně dostupné, a to jak z hlediska pořizovací ceny, tak i provozních nákladů, což z něj činí lákavou volbu pro širokou škálu nadšenců do sportovních vozů.
Konkurence a srovnání
Subaru BRZ, sportovní kupé s pohonem zadních kol a motorem typu boxer, se na trhu utkává s několika konkurenty v segmentu dostupných sportovních vozů. Mezi nejvýznamnější soupeře patří Toyota GR86, s níž BRZ sdílí platformu a mnoho komponentů. Oba vozy nabízejí podobný jízdní zážitek zaměřený na ovladatelnost a zábavu za volantem.
Dalším soupeřem je Mazda MX-5 Miata, roadster, který je známý svým puristickým přístupem ke sportovní jízdě. Miata je lehčí a menší než BRZ, což se projevuje na její hbitosti, ale nabízí méně prostoru v interiéru.
V neposlední řadě je třeba zmínit i vozy jako Hyundai Veloster N a Volkswagen Golf GTI, které sice nenabízejí pohon zadních kol, ale disponují silnými motory a sportovními ambicemi. Výběr ideálního vozu tak závisí na individuálních preferencích a prioritách.
Budoucnost modelu BRZ
Budoucnost sportovního kupé Subaru BRZ je v tuto chvíli nejistá. Automobilka Subaru sice potvrdila druhou generaci modelu, která se začala prodávat v roce 2021, ale o dalších plánech zatím mlčí.
Některé zdroje spekulují o tom, že Subaru BRZ by se mohlo v budoucnu stát plně elektrickým vozem. To by dávalo smysl vzhledem k tomu, že Subaru se zavázalo k elektrifikaci své modelové řady. Elektrický pohon by navíc mohl modelu BRZ dodat ještě lepší dynamiku a zrychlení.
Jiné zdroje naopak tvrdí, že Subaru BRZ si ponechá svůj benzínový motor i v příští generaci. Fanoušci modelu by jistě ocenili, kdyby Subaru zachovalo atmosférický motor s plochým uspořádáním válců, který je pro BRZ charakteristický.
Ať už se Subaru rozhodne jakkoli, je jisté, že model BRZ má i nadále své místo na trhu. Sportovní kupé s pohonem zadních kol a dostupnou cenou je stále lákavou volbou pro nadšence do řízení. Zda se dočkáme i třetí generace, ukáže až čas.
Publikováno: 08. 01. 2025
Kategorie: auta