Skútr 50: Svoboda na dvou kolech!
Co je to skútr 50
Padesátka je klasika mezi skútry, která si pořád drží svoje kouzlo. Stačí vám řidičák na AM, který můžete mít už od patnácti, a můžete vyrazit. Proto je tenhle stroj tak populární hlavně mezi mladými a studenty. Padesátkové skútry jsou super v tom, že žerou málo benzínu, snadno se s nimi manipuluje a není potřeba je pořád servisovat. Ve městě jsou k nezaplacení - projedete všude, kde je kolona, a zaparkujete prakticky kdekoli. Na výběr máte spoustu různých modelů, od stylových retro kousků až po moderní sportovní mašiny. Když si budete vybírat, mrkněte hlavně na to, co od skútru očekáváte - jestli potřebujete vyšší sedlo, velký kufr na věci nebo třeba svižnější motor.
Výhody skútru 50
Padesátkové skútry se těší velké oblibě, a není divu proč. Mají spoustu předností, které z nich dělají skvělou volbu pro různé typy jezdců. Jejich největší výhodou je, že si vystačí s minimem paliva. Díky malému motůrku a úspornému provozu zvládnou na litr benzínu ujet klidně i několik desítek kilometrů, což je dělá ideálními parťáky pro každodenní cestování. Taky se s nimi báječně manipuluje. Jsou lehounké a mrštné, což přijde vhod hlavně při proplétání městskými ulicemi. Nemusíte se trápit s řazením, protože mají automat - stačí se soustředit na jízdu a okolí. A co je nejlepší? Jsou cenově dostupné, a to jak při koupi, tak i později při provozu. Za pojistku a servis padesátky zaplatíte mnohem míň než třeba za auto nebo větší motorku.
Nevýhody skútru 50
Padesátky sice vypadají jako super volba, hlavně když začínáte nebo jste mladší řidič, ale má to i svoje mouchy. Když jedete ve dvou nebo do kopce, poznáte, že těch koní pod kapotou moc není. Na silnici se s nimi dostanete tak na 45 kilometrů v hodině, což může být v dnešním provozu docela málo a někdy i risk. Malá kolečka, která jsou pro padesátky typická, si taky moc neporadí s dírama a výmolama na silnici, takže se budete natřásat víc než na větší motorce. A kam si dáte věci? Pod sedlo se toho moc nevejde. Takže než si padesátku pořídíte, fakt dobře si rozmyslete, jestli vám bude stačit a zvládne to, co od ní očekáváte.
Typy skútrů 50
Padesátkové skútry jsou dneska hodně rozšířené a na výběr máte spoustu různých modelů podle toho, co vám sedne. Pojďme se podívat na ty nejběžnější typy:
Do města se skvěle hodí městské skútry. Jsou lehké, malé a šikovné, takže se s nimi krásně prosmýknete i hustým provozem. Mají menší kolečka a slabší motor, ale zato žerou málo a skvěle se s nimi manipuluje.
Pak tu máme sportovní skútry pro ty, co chtějí trochu víc vzrušení. Poznáte je podle dravějšího vzhledu a silnějšího motoru. Většinou mají kvalitnější podvozek a brzdy, takže se s nimi dá bezpečně jezdit i rychleji.
Retro skútry okouzlí každého, kdo má rád klasický styl. Vypadají jako slavné modely z minulosti, ale uvnitř najdete moderní techniku. Jízda na nich je prostě zážitek.
No a čím dál víc lidí, hlavně ve městech, sází na elektrické skútry. Jezdí tiše, jsou šetrné k životnímu prostředí a nemají žádné výfukové plyny. Místo motoru mají elektromotor napájený z baterie.
Když si vybíráte padesátku, myslete hlavně na to, na co ji budete používat. Koukněte se taky na výšku sedla, kolik uveze, jak je na tom se spotřebou a samozřejmě, kolik stojí.
Výběr skútru 50
Koupit si padesátku chce pořádně rozmyslet. Na trhu je spousta značek a každá nabízí něco jiného. Než se do toho pustíte, zamyslete se, k čemu vlastně skútr chcete. Jde vám hlavně o dojíždění do práce, nebo spíš o víkendové projížďky? Taky je fajn si předem stanovit, kolik do toho můžete dát peněz. Za nový padesátkový skútr dáte minimálně třicet tisíc, ale když se porozhlédnete po bazarech, dá se pořídit i levněji. Jen nezapomeňte, že kromě samotného skútru budete potřebovat i helmu, pojistku a možná nějaké ty doplňky. Taky si rozmyslete, jestli toužíte po něčem moderním a stylovém, nebo vám stačí, když to bude spolehlivě jezdit. Pro někoho je zásadní velký kufr na věci, jiný zase řeší hlavně spotřebu. Až si tohle všechno ujasníte, můžete začít vybírat konkrétní model.
Bezpečnost na skútru 50
Jízda na padesátce může být super zábava a skvělý způsob, jak se dostat všude, kam potřebujete. Ale než vyrazíte do ulic, je fakt důležité myslet na bezpečnost. Určitě si zkontrolujte, jestli máte v pořádku řidičák a jestli váš skútr splňuje všechno, co má. Helma je naprostý základ - a to i když vám někdo říká, že na padesátce není povinná. Může vám zachránit život, takže na to nemá cenu riskovat. Před každou jízdou mrkněte na gumy, brzdy a světla, ať vás nic nepřekvapí. Na silnici buďte ohleduplní a dodržujte pravidla, však víte, jak to chodí. Jezděte s rozumem a dávejte pozor na ostatní - nikdy nevíte, co může někdo vyvést. Na skútru vás není tak dobře vidět jako auto, tak na sebe radši upozorněte včas. A to hlavní - nikdy nesedejte za řídítka, když máte v sobě alkohol nebo něco horšího. Když budete jezdit s rozumem, užijete si každou jízdu v pohodě a bezpečí.
Ten pocit svobody, když poprvé otočíte rukojetí a ucítíte ten zátah... To je skútr 50ccm, brána do světa bez hranic.
Zdeněk Krobot
Legislativa pro skútry 50
Padesátkové skútry, tedy ty s motorem do 50 kubíků, patří u nás mezi malé motorky. Na jejich řízení vám stačí řidičák skupiny AM, který můžete dostat už v patnácti. Musíte mít ale taky povinné ručení a espézetku. S padesátkou můžete jezdit maximálně 45 kilometrů v hodině - takhle je to dané jak konstrukcí, tak i zákonem. Je dobré vědět, že s těmito skútry nesmíte na dálnici ani na rychlostní silnice. A nezapomeňte, že každé dva roky musíte s padesátkou na technickou kontrolu, jinak vám hrozí problémy.
Oblíbené značky a modely
Když se rozhlídnete po českých silnicích, padesátkových skútrů tu jezdí opravdu hodně. Není divu - na výběr máme spoustu různých značek a modelů. Nejvíc lidí sází na osvědčené stálice jako Yamahu, Hondu nebo Piaggio. Tyhle značky si prostě drží dobré jméno díky tomu, že jsou spolehlivé, kvalitně zpracované a když náhodou něco potřebujete, seženete náhradní díly bez problémů.
Model | Výrobce | Max. rychlost (km/h) | Spotřeba (l/100km) | Cena (Kč) |
---|---|---|---|---|
Honda PCX 50 | Honda | 45 | 2.1 | 80 000 |
Yamaha NMAX 50 | Yamaha | 45 | 2.5 | 75 000 |
Piaggio Liberty 50 | Piaggio | 45 | 2.8 | 65 000 |
Hodně řidičů si oblíbilo třeba Yamahu Aerox, Hondu Dio nebo Piaggio Zip. Není se čemu divit - vypadají sportovně, dobře táhnou a ve městě se s nimi krásně prosmýknete všude. Jasně, ne každý chce dát za skútr majlant, a proto tu máme i značky jako Kentoya, Benzhou nebo Junak. Sice to není úplně ta špičková kvalita jako u těch dražších, ale když nepotřebujete nic extra, poslouží taky dobře.
Cena a dostupnost
Když se rozhlížíte po padesátce, zjistíte, že ceny jsou opravdu různé. Záleží hlavně na značce a jak je motorka stará. Nový skútr pořídíte už od třiceti tisíc, ale za lepší kousky dáte klidně i osmdesát. Pokud vám nevadí jezdit na ojetině, seženete docela slušnou padesátku už od deseti tisíc nahoru. U nás v Česku není problém sehnat přesně takový skútr, jaký chcete - prodejců je spousta a mají v nabídce různé značky i modely. Padesátky jsou super hlavně po městě, protože moc nežerou, snadno se s nimi projedete i zaparkujete všude možně. Než si ale nějakou vyberete, mrkněte na víc obchodů a porovnejte si, co kdo nabízí.
Údržba skútru 50
Pokud chcete, aby váš padesátkový skútr dlouho vydržel a spolehlivě fungoval, je potřeba se o něj pravidelně starat. Není to nic náročného a s trochou zručnosti to zvládnete sami. Hlavně musíte hlídat a doplňovat olej do motoru a brzdovou kapalinu. Stav oleje kontrolujte každý měsíc a vyměňte ho vždy po najetí tisíc až patnáct set kilometrů, nebo jak doporučuje výrobce. U brzd stačí zkontrolovat kapalinu dvakrát do roka a měnit ji po dvou letech. Nesmíte zapomínat ani na gumy. Často měřte tlak v pneumatikách a kontrolujte, jak jsou sjeté. Správný tlak najdete v návodu ke skútru, a ze zákona musí mít vzorek aspoň 1,6 milimetru. Důležitý je taky vzduchový filtr. Když je špinavý, motor ztrácí výkon a víc žere. Měňte ho podle doporučení výrobce, většinou po pěti tisících kilometrech.
Publikováno: 17. 02. 2025
Kategorie: motocykly