Mazda MX5: Legenda na čtyřech kolech
Ikona mezi sportovními vozy
Mazda MX-5, známá také jako Miata, si své místo mezi legendami sportovních vozů vydobyla poctivě. Od svého uvedení v roce 1989 uchvátila motoristy po celém světě svou jednoduchostí, zábavou za volantem a dostupností. Její receptura je až geniálně přímočará: nízká hmotnost, pohon zadních kol, atmosférický motor a perfektní rozložení hmotnosti. Žádné zbytečné vychytávky, jen čistá radost z jízdy. MX-5 není o bezhlavém sprintu z nuly na sto, ale o pocitu propojení s vozem, o radosti z průjezdu zatáčkou a o větru ve vlasech. Ať už s plátěnou střechou staženou nebo nataženou, MX-5 vám vykouzlí úsměv na tváři. Není divu, že se stala nejprodávanějším roadsterem všech dob a ikonou, která i po více než třech dekádách nepřestává fascinovat.
Historie modelu MX-5
Mazda MX-5, známá také jako Miata, má za sebou bohatou historii sahající až do roku 1989. V té době automobilky upouštěly od výroby lehkých sportovních roadsterů, ale Mazda v tomto konceptu viděla potenciál. Inspirací pro MX-5 byly britské roadstery 60. let, jako Lotus Elan a Triumph Spitfire, které se vyznačovaly jednoduchou konstrukcí, pohonem zadních kol a nízkou hmotností. První generace MX-5 (NA), představená na autosalonu v Chicagu v roce 1989, si okamžitě získala srdce fanoušků po celém světě. Její nadčasový design, agilní jízdní vlastnosti a dostupná cena z ní udělaly bestseller. Druhá generace (NB), uvedená na trh v roce 1998, zachovala charakter svého předchůdce, ale přinesla modernější design a vylepšenou techniku. Třetí generace (NC) z roku 2005 se nesla v duchu evoluce a nabídla větší komfort a luxusnější výbavu. Současná čtvrtá generace (ND), představená v roce 2014, se vrátila ke kořenům modelu MX-5 a klade důraz na nízkou hmotnost, agilní jízdní vlastnosti a čistý požitek z jízdy. Mazda MX-5 se stala ikonou automobilového světa a s více než milionem prodaných kusů je nejprodávanějším roadsterem všech dob.
Design a jízdní dynamika
Mazda MX-5 je odjakživa synonymem pro radost z jízdy a to i díky svému designu a jízdním vlastnostem. Nízká, široká karoserie s dlouhou kapotou a krátkým zadním převisem evokuje klasické sportovní vozy a dává jasně najevo, o co tu jde - o zábavu za volantem. Perfektní rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy je základem pro agilní a předvídatelné chování v zatáčkách. Lehká konstrukce pak umocňuje požitek z jízdy a umožňuje vozu dosahovat skvělé dynamiky i s menšími motory. Řízení je strmé a komunikativní, řidič má tak dokonalou kontrolu nad vozem a je vtažen do děje. Mazda MX-5 je zkrátka autem, které vás chytne za srdce a nepustí.
Motory a převodovky
Mazda MX-5, známá také jako Miata, je proslulá svou agilitou a zábavou za volantem, k čemuž neodmyslitelně přispívají i její motory a převodovky. Během let se pod kapotou vystřídalo několik agregátů, všechny však spojovala koncepce lehkého a živého čtyřválce. První generace (NA) se spoléhala na motory o objemu 1.6 a 1.8 litru, které se vyznačovaly ochotou k vytáčení a charakteristickým zvukem. Druhá generace (NB) přinesla mírně upravený motor 1.8 a nový dvoulitr, který se stal základem pro další evoluce.
Třetí generace (NC) se rozloučila s atmosférickým plněním a představila dvoulitrový motor s proměnným časováním ventilů, který nabídl vyšší točivý moment v nízkých otáčkách. Současná generace (ND) se vrátila k atmosférickému sání a sází na downsizing v podobě motorů 1.5 a 2.0 litru. Oba agregáty se vyznačují nízkou hmotností, příznivou spotřebou a točivým charakterem.
Vedle motorů hrají důležitou roli i převodovky. Mazda MX-5 je tradičně spojována s přesnými a krátkými drahami řazení, ať už se jedná o pětistupňovou nebo šestistupňovou manuální převodovku. Pro vybrané motorizace je k dispozici i automatická převodovka, která však není mezi nadšenci do sportovní jízdy tolik populární.
Mazda MX-5 je jako starý přítel, se kterým si vždy užijete spoustu zábavy, i když už ho znáte skrz naskrz.
Jan Sedláček
Interiér a výbava
Mazda MX-5 je sportovní auto, které se soustředí na řidiče. To se odráží i v jeho interiéru. Kabina je útulná a zaměřená na řidiče s jednoduchým, ale účelným designem. Vše je na dosah ruky a materiály, i když ne vždy luxusní, jsou odolné a příjemné na dotek. Sedadla poskytují překvapivě dobrou oporu i při sportovní jízdě. Prostor pro nohy a hlavu je omezený, zejména pro vyšší řidiče a spolujezdce. Zavazadlový prostor je také spíše symbolický, ale pro víkendový výlet ve dvou postačí.
Výbava se liší podle roku výroby a stupně výbavy. Mezi standardní prvky obvykle patří manuální klimatizace, rádio s CD přehrávačem a elektricky ovládaná okna. Vyšší stupně výbavy pak přidávají prvky jako kožené čalounění, automatickou klimatizaci, navigační systém nebo audiosystém Bose. I přes menší rozměry nabízí MX-5 slušnou úroveň komfortu a výbavy, která uspokojí i náročnější řidiče.
Jízdní zážitky a recenze
Mazda MX-5, to je legenda, která si své renomé buduje už dekády. Není to auto pro každého, ale ti, kteří mu propadnou, na něj nedají dopustit. A není se čemu divit. Jízda v MX-5 je zážitkem sama o sobě. Nízko položené sedadlo, perfektní rozložení hmotnosti a přesné řízení vám dají pocit absolutní kontroly nad vozem. Každá zatáčka se stává potěšením a i obyčejná cesta do práce se mění v dobrodružství. Samozřejmě, MX-5 není bez chyby. Prostoru v interiéru je poskrovnu a kufr pojme jen nejnutnější zavazadla. Ale ruku na srdce, kdo by tohle u auta, které je stvořeno pro radost z jízdy, řešil?
Ceny a dostupnost
Mazda MX-5 patří k těm sportovním vozům, které si i přes svůj atraktivní vzhled a jízdní vlastnosti zachovávají příznivou cenu. V porovnání s konkurenty, jako je například BMW Z4 nebo Toyota Supra, je MX-5 dostupnější, a to jak z hlediska pořizovacích nákladů, tak i následných provozních výdajů.
Vlastnost | Mazda MX-5 | Toyota GR86 |
---|---|---|
Typ karoserie | Dvoumístný roadster | Dvoumístné kupé |
Motor | 2.0L Řadový čtyřválec | 2.4L Řadový čtyřválec |
Výkon (koní) | 181 | 228 |
Převodovka | 6stupňová manuální/automatická | 6stupňová manuální/automatická |
Pohon | Zadní kola | Zadní kola |
Zrychlení 0-100 km/h | 6,5 s | 5,8 s |
Aktuálně je Mazda MX-5 na českém trhu k dispozici v několika výbavových stupních, přičemž základní cena začíná na částce okolo 700 000 Kč. Za tuto cenu získáte roadster s atmosférickým benzínovým motorem o objemu 1,5 litru a výkonem 97 kW (132 koní). Samozřejmostí je manuální šestistupňová převodovka, plátěná skládací střecha a základní výbava zahrnující například LED světlomety, multimediální systém s dotykovým displejem nebo klimatizaci.
Pokud toužíte po silnějším motoru, můžete sáhnout po verzi s dvoulitrovým agregátem o výkonu 135 kW (184 koní). Ta je k dispozici s příplatkem a její cena se pohybuje okolo 800 000 Kč. Kromě silnějšího motoru nabízí tato varianta i sportovní odpružení, samosvorný diferenciál a další prvky, které umocňují sportovní charakter vozu.
Kromě standardních výbavových stupňů nabízí Mazda pro MX-5 i širokou škálu příplatkové výbavy, díky které si můžete vůz nakonfigurovat přesně podle svých představ.
Konkurence na trhu
Mazda MX-5, známá také jako Miata, si od svého uvedení na trh v roce 1989 získala kultovní status. Její jednoduchý recept na požitek z jízdy – lehká karoserie, pohon zadních kol a svižný motor – oslovil miliony řidičů po celém světě. Tento segment sportovních vozů, ačkoliv nepatří mezi nejrozšířenější, je však překvapivě konkurenční. Mezi hlavní soupeře MX-5 patří vozy jako Toyota GR86 a Subaru BRZ, které nabízejí podobný zážitek z jízdy za dostupnou cenu. Tyto vozy se mohou pochlubit o něco výkonnějšími motory a sportovnějším naladěním podvozku, což osloví řidiče hledající adrenalinovější jízdu. Dalším konkurentem je Fiat 124 Spider, který sdílí platformu s MX-5, ale nabízí italský design a motor od Fiatu. Pro řidiče hledající luxusnější a komfortnější alternativu představuje zajímavou volbu BMW Z4. To sice cenově míří výše, ale nabízí prémiový interiér, silné motory a sofistikovanější technologie.
Budoucnost modelu MX-5
Mazda MX-5, miláček fanoušků a synonymum pro dostupný roadster, má před sebou slibnou budoucnost. Automobilka si je vědoma důležitosti tohoto modelu a jeho kultovního statusu. I když se o budoucích generacích MX-5 zatím příliš nemluví, je jisté, že Mazda bude chtít zachovat jeho základní charakteristiky: nízkou hmotnost, pohon zadních kol a sportovní jízdní vlastnosti.
Vzhledem k rostoucímu důrazu na elektrifikaci v automobilovém průmyslu je pravděpodobné, že i MX-5 se v budoucnu dočká hybridní nebo plně elektrické verze. Mazda již oznámila plány na elektrifikaci své modelové řady, a tak by bylo překvapením, kdyby se MX-5 tomuto trendu vyhnula.
Je otázkou, zda se elektrifikace negativně nepodepíše na hmotnosti a jízdních vlastnostech vozu. Fanoušci se ale nemusejí bát, Mazda si je vědoma důležitosti zachování ducha MX-5 a jistě udělá vše pro to, aby i budoucí generace tohoto modelu byly věrné svému odkazu.
Publikováno: 08. 11. 2024
Kategorie: auta