Yamaha Virago 1100: Legenda na dvou kolech
Historie modelu Virago 1100
Yamaha Virago jedenáctistovka patří mezi legendární cruisery, který si za ta léta získal spoustu příznivců. Tahle krásná mašina spatřila světlo světa v roce 1986 a hned si našla cestu k srdcím bikerů všude po světě. Díky parádnímu designu a pořádnému véčkovému dvouválci o kubáži 1100 kubíků byla jako dělaná jak na dálkové výlety, tak na běžné ježdění. Virago 1100 se prostě stala symbolem své doby a vlastně určila směr, kterým se později vydaly výkonné cruisery. Časem prošla různými vylepšeními, hlavně co se týče brzd a podvozku, ale svůj typický charakter a jízdní projev si uchovala. I když se přestala vyrábět v roce 2003, dodnes má spoustu nadšených fanoušků a na bazaru jde pořád o žádaný kousek.
Design a styl motocyklu
Yamaha Virago jedenáctistovka, to je prostě parádní mašina, co si jde svou vlastní cestou. Když se na ni podíváte, dýchne na vás ta pravá motorkářská klasika spojená se surovou silou, která přímo vybízí vyrazit na dlouhou projížďku. Nablýskaný chrom na masivních koncích výfuků a širokých řídítkách připomíná zlatou éru cruiserů. Posaz je příjemně nízký, nádrž má ten správný kapkovitý tvar a celá motorka působí dravě a sebevědomě. S Viragem 1100 prostě nemůžete šlápnout vedle - tohle je stroj pro fajnšmekry, co vědí, co chtějí.
Vlastnost | Yamaha Virago 1100 |
---|---|
Typ motoru | Vzduchem chlazený, čtyřdobý, dvouválcový do V |
Zdvihový objem | 1063 ccm |
Motor a výkon Viraga 1100
Yamaha Virago 1100 je klasický cruiser, který si získal srdce mnoha motorkářů. Pod mohutným tankem tepe vzduchem chlazený vidlicový dvouválec s objemem 1063 kubíků, který je poskládaný do véčka pod úhlem 75 stupňů. Ten burácivý zvuk, co se line z chromovaných výfuků, prostě nejde přeslechnout. S výkonem 63 koní a pořádnou porcí točivého momentu 84 Nm si tenhle stroj poradí jak s městským provozem, tak s výlety po okreskách. Pětistupňová převodovka v kombinaci s kardanem znamená, že se nemusíte otravovat s údržbou řetězu. Tohle není motorka pro závodníky - je stavěná pro pohodáře, co si chtějí užít každý kilometr na silnici.
Virago 1100, to není jen motorka, to je ztělesnění svobody a volnosti. Pocit z jízdy na tomto stroji je nepopsatelný, vítr ve vlasech, slunce v zádech a nekonečná cesta před vámi.
Radek Novotný
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Yamaha Virago jedenáctistovka je pohodový motocykl, kterému se díky dobře umístěnému těžišti skvěle manévruje i při pomalé jízdě nebo parkování. Na choppera se docela dobře ovládá, i když v zatáčkách není tak hbitá jako novější motorky. Silný motor nabízí parádní zátah a předjíždění je s ním hračka. Pohodlné sedlo a vzpřímený posed dělají z Viraga skvělého parťáka na dlouhé cesty. Tahle klasika prostě ví, jak potěšit každého motorkáře, který hledá spolehlivý stroj na projížďky krajinou.
Brzdy a odpružení
Yamaha Virago jedenáctistovka, to je prostě pořádnej kousek železa, co vzbuzuje respekt na první pohled. K bezpečnýmu zastavení slouží vepředu dvojice kotoučů s průměrem 298 milimetrů a dvoupístkovejma třmenama. Vzadu pak najdete jeden kotouč s průměrem 270 milimetrů a jednopístkovej třmen. Celý brzdový vybavení je navržený přesně na míru týhle motorce, aby zvládlo její váhu a výkon. I když tady nenajdete moderní ABS, brzdy fungujou spolehlivě a bezpečně.
Když se podíváme na podvozek, tak vepředu je klasická teleskopická vidlice se čtyřiceti jedna milimetrama v průměru. Vzadu pak pracuje kyvka s dvojicí tlumičů. Celý odpružení je vyladěný hlavně na pohodlí, takže Virago hladce polyká všechny díry a nerovnosti. Na delších cestách oceníte, jak příjemně se na ní sedí. Jasně, že tohle není žádnej sportovní stroj, ale pro pohodový cestování a vyjížďky je to přesně to pravý ořechový.
Pohodlí a ergonomie
Yamaha Virago 1100 sice není žádný sportovní démon, ale když přijde na pohodlí, tenhle křižník vás dostane. Na téhle motorce se sedí překvapivě dobře, i když máte před sebou delší trasu. Nohy máte pěkně natažené dopředu díky předsunutým stupačkám, a sedlo? To vás příjemně překvapí - je mnohem pohodlnější, než by člověk čekal. Široká řídítka vám dávají skvělou kontrolu nad strojem a jízda je tak mnohem jistější. Je jasné, že každému sedí něco jiného, ale tenhle jedenáctistovkový cruiser si většina jezdců nemůže vynachválit, a to i při jízdě ve dvou. Jen pozor, když naložíte motorku na maximum, není to už úplně to pravé ořechové na ostřejší zatáčky. Takže pokud sháníte pohodovou mašinu na cestování a nechcete skončit s bolavými zády, Virago 1100 by mohla být přesně to, co hledáte.
Oblíbené úpravy a doplňky
Yamaha Virago 1100 je motorka, kterou si každý majitel rád předělá podle svého gusta. Spousta lidí jako první vymění výfuky za hlasitější, aby motor krásně brumlal a vypadal víc jako závoďák. Taky se často mění řídítka - dávají se širší a níž, což dělá řízení příjemnější a motorka vypadá dravěji.
Sedlo je další věc, kterou si majitelé rádi vylepšují. Buď si koupí úplně nové, nebo zajdou za šikovným čalouníkem, který jim ho upraví na míru. Virago 1100 je taky skvělý základ pro přestavby na café racery nebo bobbery, takže se dá sehnat spousta speciálních dílů přesně pro tyhle úpravy.
Hodně majitelů si svoje Virago zdobí koženými brašnami, chromovanými doplňky nebo třeba předkopy - prostě vším, co podtrhne charakter téhle klasiky. A protože už má Virago 1100 něco za sebou, spousta lidí investuje do renovace a výměny opotřebovaných součástek, aby si tahle legendární motorka zachovala svůj půvab a spolehlivost.
Spolehlivost a údržba
Yamaha Virago jedenáctistovka je známá jako opravdu spolehlivej parťák, kterej vás jen tak nenechá ve štychu. I když je to nezmar, pravidelnej servis je základ, pokud chcete, aby vám sloužila co nejdýl. Dodržujte intervaly údržby podle manuálu a nešetřete na oleji a náhradních dílech.
K běžnýmu servisu patří hlavně výměna oleje s filtrem, seřízení ventilů a kontrola brzd se spojkou. Nezapomínejte taky na kardana - ten potřebuje pravidelně promazat, jinak vám to dá pěkně sežrat. Když budete údržbu flákat, motorka vám to dá rychle najevo a opravy pak můžou pěkně prohnat peněženku.
Jedenáctistovka Virago má svojí osobitost a když se o ni budete dobře starat, odmění se vám parádníma zážitkama na silnici. Je to prostě klasika, která má duši - stačí jí věnovat trochu tý péče a pozornosti.
Srovnání s konkurencí
Yamaha Virago 1100 měla na trhu docela těžkou pozici, protože ostatní značky taky chtěly ukousnout svůj díl koláče mezi choppery. Do ringu s ní vstoupily hlavně Honda Shadow 1100, Kawasaki Vulcan 1500 a Suzuki Intruder 1400. Každá z těch motorek měla něco do sebe a nabízela vlastní recept na to, jak má správný chopper vypadat a jezdit. Honda Shadow se chlubila tím, že je spolehlivá jako švýcarské hodinky a motor běží jak po másle. Kawasaki vsadila na pořádnou kubaturu a drsňácký vzhled, co budil respekt. No a Suzuki se snažila zaujmout ostřejším charakterem a designem, co měl trochu blíž ke sportovním strojům.
Virago si ale i tak našla svoje věrné fanoušky. Bodovala hlavně rozumnou cenou, pohodlným posezem a vzhledem, co připomínal zlatou éru chopperů z osmdesátek. Její véčkový dvouválec sice nebyl žádný závoďák, ale měl příjemný tah odspoda a na pohodovou jízdu stačil víc než dost. Proto si ji oblíbili hlavně motorkáři, co chtěli stylovou a spolehlivou mašinu na víkendové vyjížďky a občasné delší výlety.
Yamaha Virago jedenáctistovka je prostě legenda mezi cruisery, na to vemte jed. Ten nádhernej retro design spolu s pořádně nadupaným motorem uhranul spoustu nadšenců do motorek. Ať už máte model s řetězem nebo kardanem, tahle motorka si svoje fanoušky vždycky našla. Když si na ni sednete a projedete se, pochopíte proč - je to zážitek jak pro ostřílené mazáky, tak pro začátečníky. Pohodlně se na ní sedí, má pod sedlem pořádnou sílu a ten styl, to se prostě musí nechat. I dneska, po těch letech, si drží svoji cenu a když se objeví na veteránským srazu, všichni se za ní otočí.
Publikováno: 23. 02. 2025
Kategorie: motocykly