Toyota Supra MK5: Legenda se vrací na silnice
Historie modelu Supra
Pátá generace Toyoty Supra, interně označovaná jako A90, znamenala po dlouhých 21 letech návrat legendárního sportovního vozu. Poprvé se představila veřejnosti jako koncept FT-1 v roce 2014 na autosalonu v Detroitu. Design studie, inspirovaný legendární Toyotou 2000GT, vzbudil obrovský zájem a naznačil směr, kterým se bude ubírat sériová Supra. Oficiální premiéra produkční verze proběhla v roce 2019 na autosalonu v Ženevě. Nová Supra se odklonila od tradice atmosférických motorů a sází na přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,0 litru, který pochází z dílny BMW. Motor spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF a veškerý výkon směřuje na zadní kola. Díky tomu zvládne Supra zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 4,3 sekundy. Spolupráce s BMW se podepsala i na interiéru, který sdílí některé prvky s modely německé značky. Přesto si Supra zachovala svůj osobitý charakter a stala se rychle vyhledávaným vozem mezi nadšenci do sportovní jízdy.
Pátá generace - znovuzrození legendy
Po dlouhých dvaceti letech se milovníci sportovních vozů konečně dočkali. Toyota Supra, legenda s bohatou historií a kultovním statusem, se vrátila v páté generaci, aby znovu rozproudila krev v žilách automobilových nadšenců. Nová Supra, označovaná jako A90, není pouhou evolucí, ale spíše revolucí, která kombinuje moderní technologie s designem inspirovaným svými předchůdci. Srdcem vozu je řadový šestiválec s turbodmychadlem o objemu 3,0 litru, který dodává výkon 340 koní a točivý moment 500 Nm. Díky tomu Supra zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhé 4,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Design vozu je esencí sportovního ducha. Dlouhá kapota, krátké převisy a agresivní křivky dávají jasně najevo, že Supra se nebojí žádné výzvy. Interiér je zaměřený na řidiče a nabízí kombinaci luxusu a sportovního charakteru.
Spolupráce s BMW
Pátá generace Toyoty Supra, která se na trhu objevila v roce 2019, nevznikla jako čistokrevný sporťák z dílen Toyoty. Ve skutečnosti se jedná o produkt úzké spolupráce s německým BMW. Obě automobilky spojily síly s cílem vyvinout novou platformu pro sportovní vozy, která by uspokojila požadavky obou značek. Pro Toyotu to znamenalo návrat legendárního modelu Supra po dlouhých 21 letech. Z této spolupráce vzešly dva vozy s odlišným charakterem – Toyota Supra a BMW Z4. Zatímco BMW vsadilo na klasickou koncepci roadsteru s plátěnou střechou, Toyota se vydala cestou kupé s pevným stropem. Ačkoliv sdílí platformu a některé komponenty, Supra a Z4 se liší designem, naladěním podvozku i charakterem motoru.
Design a aerodynamika
Toyota Supra páté generace je sportovní vůz, který se může pochlubit nejen atraktivním designem, ale také propracovanou aerodynamikou. Designéři a inženýři Toyoty spolupracovali na tom, aby Supra dosahovala co nejlepšího výkonu a stability při vysokých rychlostech. Karoserie vozu je tvarována tak, aby minimalizovala odpor vzduchu. Dlouhá kapota, splývavá střecha a integrovaný spoiler na zádi vytvářejí aerodynamicky čistý tvar, který snižuje aerodynamický hluk a optimalizuje přítlak. Výsledkem je sportovní vůz, který si sebevědomě razí cestu vzduchem a poskytuje řidiči vzrušující zážitek z jízdy. Supra je vybavena aktivním zadním spoilerem, který se automaticky vysouvá při vyšších rychlostech a zvyšuje tak přítlak na zadní nápravu. Tím se zlepšuje stabilita vozu v zatáčkách a při prudkém brzdění. Aerodynamické prvky Supry nejsou pouze estetickým doplňkem, ale plní důležitou funkci při zlepšování jízdních vlastností a celkové efektivity vozu.
Motorizace a výkon
Toyota Supra páté generace je k dispozici s dvěma benzínovými motory. Zákazníci si mohou vybrat mezi přeplňovaným čtyřválcem a řadovým šestiválcem, oba spárované s osmistupňovou automatickou převodovkou dodávající výkon na zadní kola. Základní motor o objemu dvou litrů, označovaný jako B48, poskytuje výkon 197 koní a točivý moment 320 Nm. S tímto motorem zrychlí Supra z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h. Pro náročnější je tu třílitrový šestiválec s označením B58, který nabídne 340 koní a 500 Nm. Sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 4,3 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Oba motory se vyznačují kultivovaným chodem a ochotou k vysokým otáčkám, šestiválec pak přidává nezaměnitelný zvukový projev. Supra s větším motorem je tak ideální volbou pro řidiče, kteří hledají ryzí sportovní zážitek.
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Toyota Supra páté generace je sportovní vůz, který si zakládá na vynikajících jízdních vlastnostech. Díky nízkému těžišti, širokému rozchodu kol a sofistikovanému podvozku se Supra drží silnice jako přilepená. Řízení je precizní a citlivé, takže řidič má vždy dokonalou kontrolu nad vozem.
I přes svůj sportovní charakter je Supra překvapivě komfortní i na delších cestách. Adaptivní tlumiče se dokáží přizpůsobit různým jízdním podmínkám a zajistit tak optimální kombinaci komfortu a ovladatelnosti.
Pro milovníky sportovní jízdy je k dispozici i režim Sport+, který zostří reakce motoru a převodovky, uvolní kontrolu trakce a umožní tak řidiči posunout limity vozu na závodní trati.
Interiér a technologie
Interiér Toyoty Supra páté generace je zřetelně zaměřený na řidiče. Nízká pozice sezení, sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a ideálně umístěný volant navozují pocit, že jste součástí vozu. I když design interiéru sází na jednoduchost a minimalismus, nechybí mu prvky luxusu. Mezi ně patří například čalounění z alcantary nebo kůže, ambientní osvětlení a audiosystém JBL s 12 reproduktory.
Vlastnost | Toyota Supra MK5 | BMW Z4 sDrive30i |
---|---|---|
Motor | Řadový šestiválec, 3.0 l, Twin-Scroll Turbo | Řadový šestiválec, 2.0 l, TwinPower Turbo |
Výkon | 340 koní | 255 koní |
Točivý moment | 500 Nm | 400 Nm |
Převodovka | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická |
Pohon | Zadní kola | Zadní kola |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,3 s | 5,4 s |
Středobodem palubní desky je 8,8palcový dotykový displej infotainmentu, který je kompatibilní s Apple CarPlay a Android Auto. Prostřednictvím něj ovládáte navigaci, multimediální systém i další funkce vozu.
Z hlediska technologií je Toyota Supra vybavena nejmodernějšími systémy. Nechybí adaptivní tempomat, systém pro udržování v jízdním pruhu, asistent pro sledování mrtvého úhlu a mnoho dalších. Všechny tyto systémy přispívají k bezpečné a komfortní jízdě.
Cena a dostupnost
Toyota GR Supra páté generace není zrovna levná záležitost. Základní cena se pohybuje okolo 1 700 000 Kč, ale s příplatkovou výbavou a silnějším motorem se může vyšplhat i přes 2 000 000 Kč. Dostupnost se liší v závislosti na konkrétní verzi a motoru. Obecně platí, že na některé konfigurace se čeká déle, a to i několik měsíců. Doporučujeme kontaktovat autorizovaného prodejce Toyota pro aktuální informace o cenách a dostupnosti.
Supra MK5? To je návrat legendy. Drsný design, silný motor a pohon zadních kol, to je kombinace, která nadchne nejednoho fanouška sportovních vozů.
Přemysl Kropáček
Srovnání s konkurencí
Toyota Supra páté generace se po svém uvedení na trh v roce 2019 stala terčem mnoha srovnání s konkurencí. Mezi její hlavní rivaly patří vozy jako Porsche 718 Cayman, BMW M2 Competition a Alpine A110. Každý z těchto sportovních vozů nabízí unikátní kombinaci výkonu, jízdních vlastností a ceny.
Supra, vyvíjená ve spolupráci s BMW, sdílí platformu a motorizaci s modelem BMW Z4. To s sebou přináší jak výhody, tak i nevýhody. Na jedné straně Supra těží z osvědčené techniky a výkonného motoru BMW. Na straně druhé někteří fanoušci kritizují přílišnou podobnost s německým sourozencem a absenci manuální převodovky.
Porsche 718 Cayman je považováno za etalon v oblasti jízdních vlastností. Jeho atmosférický motor a precizní řízení mu zaručují výjimečnou ovladatelnost. BMW M2 Competition je zase králem přímé akcelerace. Jeho řadový šestiválec s turbodmychadlem dodává vozu impozantní dynamiku. Alpine A110 sází na nízkou hmotnost a hbitost. Díky lehké konstrukci a agilnímu podvozku se jedná o ideální vůz pro řidičskou zábavu na okresních silnicích.
0 Budoucnost modelu Supra
Toyota Supra páté generace, zkráceně A90, si získala srdce fanoušků po celém světě. Co ale čeká tento legendární sportovní vůz v budoucnu? Toyota zatím oficiálně neoznámila žádné konkrétní plány ohledně další generace Supry. Nicméně, automobilový průmysl se neustále vyvíjí a trendy naznačují několik možných směrů.
Elektrifikace je jedním z hlavních trendů, který ovlivňuje automobilový průmysl. Je tedy možné, že i budoucí Supra by mohla dostat hybridní, nebo dokonce plně elektrický pohon. To by jí umožnilo držet krok s konkurencí a splňovat stále přísnější emisní normy.
Dalším pravděpodobným scénářem je další vývoj a zdokonalování stávající platformy a motoru. Supra sdílí platformu s BMW Z4 a je poháněna řadovým šestiválcem od BMW. Tato spolupráce se ukázala jako velmi úspěšná a je pravděpodobné, že bude pokračovat i v budoucnu.
Ať už Toyota s modelem Supra chystá cokoli, fanoušci sportovních vozů se mají na co těšit.
Publikováno: 29. 12. 2024
Kategorie: auta