Legenda českých silnic: ČZ 150 C se vrací!
ČZ 150 C, legendární motocykl, který se zapsal do srdcí mnoha Čechů a Slováků. Tento stroj, vyráběný v Československu od roku 1957 do roku 1962, se stal symbolem svobody, dobrodružství a spolehlivosti. ČZ 150 C, známá také jako "Céčko", si získala oblibu pro svou jednoduchost, odolnost a nenáročnost na údržbu. Díky těmto vlastnostem se stala ideálním strojem pro každodenní použití, ať už pro cesty do práce, výlety do přírody nebo pro sportovní vyžití. Motocykl ČZ 150 C byl poháněn vzduchem chlazeným jednoválcovým dvoutaktním motorem o objemu 148 cm³, který dosahoval výkonu 7 koní. Maximální rychlost se pohybovala okolo 90 km/h. I přes svůj relativně nízký výkon si ČZ 150 C získala pověst houževnatého a spolehlivého stroje, který dokázal zdolat i náročnější terén.
Historie modelu
Výroba motocyklu ČZ 150 C, známého také jako "Céčko", byla zahájena v roce 1957 v Československu, konkrétně v Českých závodech ve Strakonicích. Tento model byl pokračovatelem populárního typu ČZ 150 T a přinášel s sebou řadu inovací. Jednou z nejvýraznějších změn byl nový rám s lisovanou vidlicí, která nahradila dosavadní teleskopickou. Tato změna přispěla k lepší stabilitě a ovladatelnosti stroje. Dalším vylepšením byl modernější motor o objemu 148 cm³, který dosahoval výkonu 7,5 koní. Díky tomu dokázal motocykl ČZ 150 C dosáhnout maximální rychlosti až 90 km/h. Výroba "Céčka" probíhala až do roku 1962 a za tu dobu se ho vyrobilo přes 230 000 kusů. Motocykl se stal oblíbeným nejen v Československu, ale i v zahraničí, kam se hojně exportoval. Dodnes je ČZ 150 C vyhledávaným strojem mezi sběrateli a nadšenci do historických motocyklů.
Technické specifikace
Motor: Jednoválec, dvoudobý, s klikovou skříní dělenou v rovině osy klikového hřídele. Objem válce 148 cm³. Vrtání 58 mm, zdvih 58 mm. Kompresní poměr 7,5:1. Nejvyšší výkon 6,6 kW (9 k) při 5250 ot/min. Karburátor Jikov 2924H. Mazání směsí benzinu a oleje v poměru 1:33.
Převodovka: Čtyřstupňová, spojená s motorem v jeden blok. Sekundární převod řetězem. Spojka vícelamelová, v olejové lázni.
Rám: Uzavřený, oválný, z ocelových trubek. Přední vidlice teleskopická, zadní kyvná vidlice s dvojicí tlumičů. Brzdy bubnové, s průměrem 160 mm. Rozvor kol 1250 mm. Hmotnost 105 kg. Maximální rychlost 95 km/h.
Elektrická soustava: Dynamobateriové zapalování, s napětím 6 V. Přední světlomet s dvouvláknovou žárovkou 35/35 W. Zadní světlo s brzdovým světlem.
Výbava: Dvoumístné sedlo, stupačky spolujezdce, nosič zavazadel.
Design a vzhled
ČZ 150 C, to byl stroj, který na sebe strhával pohledy. Jeho design, typický pro šedesátá léta, byl kombinací elegance a robustnosti. Lakování v sytých barvách, jako byla červená, modrá nebo zelená, mu dodávalo na atraktivitě. Charakteristickým prvkem byl chromovaný výfuk, který se táhl podél celého motocyklu a ústil do elegantně tvarovaného koncového dílu. Chromované doplňky, jako byly ráfky kol, řídítka a kryty světel, pak dotvářely celkový dojem luxusu a propracovanosti. I přes svou jednoduchost působil motocykl ČZ 150 C velmi moderně a dynamicky. Jeho tvary byly čisté a účelné, bez zbytečných ozdobných prvků. Díky tomu si získal oblibu u široké veřejnosti a stal se jedním z nejpopulárnějších motocyklů své doby.
Jízdní vlastnosti
ČZ 150 C, přezdívaná také "Céčko", se pyšnila poměrně živým motorem pro svoji kubaturu. Vzduchem chlazený jednoválec o objemu 148 ccm dokázal vyvinout výkon až 12 koní, což motorce propůjčovalo slušnou dynamiku, obzvlášť v nižších otáčkách. Díky tomu se "Céčko" stalo oblíbeným strojem pro každodenní ježdění, ať už do práce nebo na kratší výlety. Jízdní vlastnosti ČZ 150 C byly typické pro motocykly své doby. Nižší hmotnost kolem 100 kg zaručovala dobrou ovladatelnost, obzvlášť v městském provozu. Na druhou stranu, podvozek byl spíše jednodušší konstrukce, což se projevovalo menší stabilitou ve vyšších rychlostech a na nerovném povrchu. I přes tyto drobné nedostatky si ČZ 150 C získala srdce mnoha motorkářů svojí jednoduchostí, spolehlivostí a nenáročností na údržbu.
ČZ 150 C, stroj, který vás naučil opravovat motorky dřív, než jste se naučili řídit.
Hubert Šimek
Oblíbenost a dostupnost
ČZ 150 C si získala značnou popularitu díky své spolehlivosti, jednoduchosti a dostupnosti. Byla to motorka pro každého, snadno se ovládala a udržovala. Její robustní konstrukce a nenáročný dvoutaktní motor z ní dělaly ideální stroj pro každodenní použití, ať už se jednalo o dojíždění do práce, výlety po okolí nebo práci na poli. Dostupnost náhradních dílů byla další velkou výhodou. Díky masové výrobě a rozšířenosti značky ČZ byly díly snadno dostupné a za přijatelné ceny. To z ČZ 150 C dělalo ekonomicky výhodnou volbu, a to jak při nákupu, tak i během jejího provozu. I dnes, po tolika letech od ukončení výroby, je ČZ 150 C stále vyhledávaným strojem mezi sběrateli a nadšenci do historických motocyklů. Její popularita neklesá, ba naopak, stává se symbolem jedné éry a připomínkou zlaté éry československé motocyklové výroby.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Výrobce | ČZ (Česká zbrojovka Strakonice) |
Typ motoru | Dvoudobý, jednoválec |
Zajímavosti a kuriozity
ČZ 150 C, známá také jako "Céčko", skrývá mnohá tajemství a zajímavosti. Věděli jste například, že původní prototypy měly mít hranatější design, ale nakonec se od něj upustilo ve prospěch oblých tvarů? Ty dodaly motorce nejen modernější vzhled, ale také zlepšily aerodynamiku. Zajímavostí je i fakt, že ačkoliv se ČZ 150 C vyráběla primárně pro československý trh, těšila se velké oblibě i v zahraničí, zejména v tehdejší NDR a Polsku. Tam se stala symbolem spolehlivosti a dostupnosti. A co teprve unikátní barevné provedení? Zatímco dnes vídáme Céčka nejčastěji v červené nebo modré, v minulosti se vyráběla i v odstínech zelené, oranžové a dokonce i bílé! Tyto exempláře jsou dnes mezi sběrateli velmi ceněné.
ČZ 150 C, lidově přezdívaná "Céčko", se nesmazatelně zapsala do historie československé motocyklové výroby. Tento stroj, vyráběný v letech 1949 až 1951, si získal oblibu pro svou jednoduchost, spolehlivost a dostupnost. Přestože se jednalo o poměrně krátkou produkční sérii, ČZ 150 C zanechala významnou stopu a stala se vyhledávaným sběratelským kouskem. Dnes je Céčko symbolem poválečné obnovy a připomínkou doby, kdy motocykly ČZ patřily k běžnému obrazu na československých silnicích. Pro svou jednoduchost a dostupnost náhradních dílů je ČZ 150 C vhodná i pro začínající renovátory a nadšence do historických motocyklů.
Publikováno: 13. 10. 2024
Kategorie: motocykly