Honda CR 500: Legenda žije!

Honda Cr 500

Honda CR 500: motokrosová legenda

Honda CR 500 je prostě kultovní mašina, která dodnes budí respekt mezi motokrosaři. Tahle dvoutaktní bestie, co se vyráběla od roku 1984 do 2001, si získala srdce fanoušků svým brutálním výkonem a drsným projevem. Půllitrový vzduchem chlazený jednoválec dokázal vyvinout takovou sílu, že i dnes dokáže zatopit moderním čtyřtaktům. CR pětistovka ale rozhodně nebyla pro žádné začátečníky. Kdo ji chtěl zkrotit, musel mít pořádně najeté kilometry a pevné nervy, protože tahle motorka neuměla odpouštět chyby. Pro spoustu lidí představuje vrchol éry dvoutaktních krosky. I proto se dneska CR 500 prodává za slušné peníze a sbírají ji nadšenci, kteří touží po pořádné dávce starého dobrého adrenalinu.

Výkonný dvoutaktní motor

Honda CR pětistovka, to je prostě legenda, která dodnes budí respekt mezi motokrosaři. Srdcem týhle bestie je dvoutakt s objemem 499 kubíků, kterej dokáže pořádně zatočit s adrenalinem. Ten motor fakt není pro žádný začátečníky - když kopne v nízkejch otáčkách, překvapí i mazáky. Musíte mít fakt pevnou ruku a vědět, jak zacházet s plynem, protože tahle mašina je pěkně divoká. Ale možná právě proto si CR pětikilo zamilovalo tolik jezdců a stalo se z ní kultovní motorka. Prostě když se řekne výkon a síla v motokrosu, CR 500 je jasná volba.

Charakteristika jízdy

Honda CR 500 je skutečná mašina, která si žádá respekt. Tahle motorka není žádná hračka - je to pořádná dávka adrenalinu na dvou kolech. Ten slavnej pětistovkovej dvoutakt má sílu jako bejk a když ho pustíte z řetězu, tak to fakt vystřelí. Stačí malinko přidat plyn a CR pětistovka vás vystřelí dopředu tak, že vám to vyrazí dech. Na řídítkách musíte mít pevný ruce a vědět co děláte, podvozek je tvrdej jak kámen. Tohle fakt není motorka na nedělní výlety, je to závodní nástroj jak vyšitej. Když s ní umíte, tak je CR 500 absolutní dělo, ale zelenáči by si měli dát bacha - tahle stará škola motokrosu si jen tak s někým servítky nebere.

Honda CR 500 - to je stroj, který odděluje zrno od plev. Neodpouští chyby, ale v rukou mistra je to zbraň.

František Štěrba

Historie modelu

Honda CR500 je mezi motokrosovými nadšenci považovaná za naprostou legendu. Všechno to začalo v roce 1984, kdy Honda nahradila svůj předchozí model CR480R právě touhle bestií. Pod kapotou se ukrýval drsný dvoutakt s objemem 491 kubíků, kterej dával neskutečnej výkon. Na tohle monstrum si troufli jen ti nejodvážnější a nejzkušenější jezdci.

Honďák postupně svůj stroj vylepšoval. V pětaosmdesátém dostal novej rám a lepší tlumiče. Pak přišel rok 1989 a s ním velkej redesign - CR500R dostala modernější vzhled a úplně přepracovanej motor s vodním chlazením. I po všech těch úpravách to ale pořád byla šelma, co vyžadovala pevnou ruku a pořádnou dávku odvahy.

V roce 2001 výroba CR500R definitivně skončila. Dneska je tenhle motokrosovej zabiják žádanou sběratelskou lahůdkou. Nikdo nezapomene na jeho brutální sílu a drsnej charakter - prostě pravá motokrosová ikona, která se nesmazatelně zapsala do historie.

Úspěchy v závodech

Honda pětistovka, ta slavná dvoutaktní bestie, si vybudovala jméno, které v motokrosu něco znamená. Když přišla na trať, všichni věděli, že tahle mašina má pod sedlem pořádnej motor a konstrukci jako tank. Kdo ji uměl zkrotit, ten vítězil. Však taky David Thorpe s ní v letech 1984 a 1985 všem ukázal záda a bral světovej titul MXGP. A co teprve za oceánem - tam Jeremy McGrath s touhle křáklou válel v supercrossu, až se z toho soupeřům točila hlava. I když v roce 2001 poslední pětistovka sjela z výrobní linky, tahle legenda prostě nechce umřít. Dodneška ji potkáte na veteránských závodech, kde pořád budí respekt.

Oblíbenost mezi jezdci

Honda CR 500 je mezi motorkáři považována za skutečnou legendu. Její dvoutaktní pětistovka má pověst drsného a nekompromisního stroje s brutálním zátahem. Zkušení jezdci si na ní cení především její divokosti a schopnosti letět terénem závratnou rychlostí. Tahle motorka není pro každého - je to stroj pro skutečné fajnšmekry, co se nebojí pořádného výkonu. Díky lehké konstrukci a přesnému řízení dokáže v rukou zkušeného jezdce předvádět na trati neuvěřitelné věci. Pro začátečníky ale může být CR 500 docela oříšek. Její výkon se musí umět správně dávkovat a zvládnout ji chce opravdu pevnou ruku a cit pro plyn.

Dostupnost a cena

Pětistovka CR od Hondy je dneska už docela vzácný kousek, když se přestala vyrábět v roce 2001. Sehnat úplně novou je v podstatě mission impossible. Jestli po téhle legendě toužíte, nezbývá než koukat po bazarech a inzerátech. Cenovky jsou jak na houpačce - záleží na tom, jak je motorka zřízená, kdy sjela z výrobní linky a co má za sebou. Za slušnou CR pětistovku, co není úplně odřená, si připravte minimálně stovku tisíc. U naprostých špeků, co mají najeto minimum a vypadají jak ze škatulky, se můžete dostat klidně i přes dvě stě táců. Nesmíme zapomenout, že tohle je závoďák každým coulem, takže bez pořádné péče a servisu to nepůjde. Než nějakou koupíte, rozhodně si ji nechte proklepnout od machra, co tyhle stroje zná. Ta tisícovka nebo dvě za kontrolu se vám vrátí - aspoň nebudete později řešit nepříjemná překvapení.

údržba a spolehlivost

Pětistovka Honda CR, tahle dvoutaktní bestie, si vydobyla respekt nejen díky své drtivé síle, ale taky tím, jak se na ni dalo spolehnout. Kdo chce, aby mu CR 500 šlapala jak hodinky, musí se o ni pravidelně starat. Po každý vyjížďce je třeba vyměnit olej v motoru, profouknout vzduchák a mrknout na svíčku. Nesmí se zapomínat ani na kontrolu tlumičů a ložisek, jestli nemají vůle. Naštěstí je motor téhle mašiny konstrukčně jednoduchej, takže když už se něco rozbije, opravy nejsou žádná věda. I když sehnat dneska originální díly může být někdy oříšek, existuje spousta nadšenců a specializovanejch krámů, kde se dá všechno potřebný sehnat. Když se majitel o svoji CR 500 poctivě stará a včas vymění, co je potřeba, tahle motorka mu bude dělat radost ještě spoustu let.

Srovnání Honda CR 500 s Honda CRF 450R
Vlastnost Honda CR 500 Honda CRF 450R
Typ motoru Kapalinou chlazený dvoutaktní jednoválec Kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec
Zdvihový objem 499 ccm 449 ccm

Srovnání s konkurencí

Honda CR 500, to byla fakt bestie. Neskutečná síla dvoutaktního motoru v kombinaci s lehkým rámem dělala z týhle mašiny pořádnou výzvu i pro zkušený jezdce. Ale jak si vedla, když ji postavíme vedle ostatních?

Když se bavíme o dvoutaktních pětistovkách, nemůžeme vynechat Kawasaki KX500. Tahle zelená střela byla známá svým drsným výkonem od nejnižších otáček a motorem, kterej prostě nešel rozbít. Jenže nebyla tak hbitá jako Honda a spousta lidí s ní mělo problém se sžít.

Do party patří i Yamaha YZ490, která se chlubila skvělou ovladatelností a pořádným kopancem. Její slabinou ale byla horší spolehlivost a sklony k přehřívání, když se to s ní přehnalo.

Každá z těhle tří motorek měla něco do sebe. Honda CR 500 bodovala mixem brutální síly a mrštnosti, Kawasaki KX500 byla nezmar a Yamaha YZ490 se dobře ovládala. Která byla královna? To se fakt těžko říká. Každýmu sedlo něco jinýho, podle toho, jak jezdil a co od motorky čekal.

0 Budoucnost dvoudobých motorek

Honda CR 500, ta slavná pětistovka s dvoutaktem, už bohužel sjela z výrobních linek. Dneska jsou všude přísný emisní pravidla a nový technologie, který prostě dvoutaktům nepřejou. I když jsou tyhle motorky mezi jezdcema pořád oblíbený - hlavně díky jejich jednoduchosti, nízký váze a parádnímu výkonu. Každej, kdo někdy slyšel charakteristický zvuk pětistovky, ví, o čem mluvím. Jenže budoucnost dvoutaktů je ve hvězdách. Jo, někdo se snaží vyvíjet čistější dvoutakty, ale velký značky už jedou hlavně čtyřtakty a elektřinu. Vypadá to, že dvoutakty zůstanou spíš pro fajnšmekry a sběratele, který si cení jejich specifickýho charakteru a vzpomínek na starý časy. Těžko říct, jestli se ještě někdy vrátí do hlavního proudu, když je kolem tolik novejch technologií.

Publikováno: 06. 02. 2025

Kategorie: motocykly