Opel Calibra: Legenda devadesátek se vrací?

Opel Calibra

Ikona 90. let

Calibra od Opelu, to bylo něco! Tohle fakt hustý kupéčko se začalo prohánět po silnicích v roce 1989 a devadesátky už bez něj nešly představit. Když se na ni podíváš, ta aerodynamická karosérie s výklopnejma světlama prostě bere dech - i dneska to vypadá parádně! Calibra vycházela z oblíbený Vectry, takže se tam v pohodě naskládali čtyři lidi a kufr byl překvapivě velkej. Pod kapotou sis mohl vybrat od normálních čtyřválců až po nadupaný šestiválce, takže sporťák si mohl pořídit fakt každej. A když se Calibra začala objevovat na závodech a v rally, bylo jasný, že se z ní stane legenda. Dneska je to pro spoustu lidí vysněnej youngtimer a když nějakou potkáš, hned se ti vybaví ty zlatý devadesátky.

Sportovní design a aerodynamika

Opel Calibra, ta parádní sportovní kára, co se objevila v roce 1989, fakt dostala všechny motoristický nadšence. Nebyla to jen pěkná mašina na pohled. Kdo by to byl řekl, že ta nádherná karoska bude mít odpor vzduchu Cx jen 0,26 - to bylo tehdy něco neskutečnýho! Díky nízký přídi, střeše jak žralok a celkově dobře vychytanýmu tvaru to žralo míň benzínu a na dálnici to sedělo jak přibitý. Borci z Opelu si vyhráli s každou blbostí - schovaný okna, speciální kola, všechno aby to líp projíždělo vzduchem. Prostě to byla fakt povedená kára, co uměla zaujmout nejen vzhledem, ale i technikou. Calibra se stala legendou devadesátek a dodneška ji všichni berou jako jedno z nejlíp aerodynamicky zvládnutejch aut tý doby.

Motory a výkony

Calibra od Opelu měla pod kapotou fakt zajímavý výběr motorů - něco pro šetřílky i pro ty, co rádi šlapou na plyn. Základní dvoulitrový osmiventil s 85 kilowatty byl celkem na nic, to už spíš šestnáctiventil se 110 kilowatty, kterej dokázal vytáhnout až 215 kilometrů v hodině. Pro fajnšmekry byl nachystanej dvoulitr s turbem a šestnácti ventilama, kterej měl 150 kilowattů a s autem to fakt uměl. Největší pecka byl ale dva a půl litrový šestiválec se 125 kilowatty - běžel jak hodinky a měl sílu ve všech otáčkách.

Výbava a interiér

Calibra od Opelu byla fakt dobře vybavená kára, prostě sportovní kupéčko jak má být. V interiéru tě uvítaly pohodlný anatomický sedačky, který jsi mohl mít buď v látce, nebo sis za extra prachy střihnul kůži. I když měla padající střechu, vzadu se sedělo překvapivě dobře a bylo tam fakt dost místa. Palubka byla typicky devadesátková, všechno koukalo na řidiče a měl jsi tam všechno, co jsi potřeboval vědět. V základu dostaneš servořízení, elektrický okna vpředu a centrál. Když jsi sáhnul po lepší výbavě, tak ti přihodili klimošku, vyhřívaný sedačky, a u Cabria dokonce elektrickou střechu. Kufr měl solidních 300 litrů, takže když jsi chtěl vyrazit někam na delší výlet, v pohodě ses sbalil.

Jízdní vlastnosti a ovladatelnost

Calibra od Opelu, taková ta pěkná sportovní kára, co si prostě zamiluješ, nebyla jenom super na pohled, ale fakt skvěle jezdila. Díky tomu, že byla pěkně nízká a měla fakt dobře vyladěnej podvozek, držela na silnici jako přibitá. Řízení bylo přesný jak švýcarský hodinky, takže ses cejtil v bezpečí i když si to mydlil po dálnici, a mohl si si užívat pořádnou sportovní jízdu. A co je super - i když to bylo sporťák, na dlouhejch cestách ti zadek nevodřela a jelo se v ní docela pohodlně.

Spolehlivost a údržba

Calibra od Opelu, to je fakt parádní kupéčko, co si získalo spoustu nadšenců. Není to jen kvůli tomu, jak skvěle vypadá, ale taky proto, že je celkem spolehlivá. Jasně, jako každý starší auto má i Calibra svoje mouchy, když už má něco najeto.

Hodně se mluví hlavně o rzi. Ta mrcha se ráda zabydlí kolem blatníků, na prazích, v podbězích a na kufru. Takže je fakt dobrý ty kritický místa pravidelně kontrolovat a pořádně je nastříkat antikorozkou.

Co se týče motorů, tam je taky na co koukat. Benzíňáky si občas loknou víc oleje, než by měly, a u dieselů zase může zlobit vstřikovací čerpadlo. Hlavně nepodcenit pravidelnou výměnu oleje a filtrů, pak vám motor vydrží jak hodinky.

A nezapomeňte čeknout brzdy, podvozek a elektriku! Když kupujete ojetou Calibru, rozhodně se vyplatí zajít s ní do servisu na prohlídku - ať víte, do čeho jdete. Když se o ni budete trochu starat a nešidit údržbu, tahle kráska vám bude dělat parádu ještě dlouho.

Opel Calibra dnes: Ceny a dostupnost

Kdo si pamatuje Opel Calibru z devadesátek, tak ví, že to bylo fakt parádní kupéčko s mega stylovým designem a skvělým řízením. Dneska je z ní už youngtimer, po kterým lidi docela prahnou. Jasně že cena se odvíjí podle toho, jak na tom je, jakou má výbavu a co má pod kapotou.

Za normální atmosférický kousky v dobrým stavu dáš tak od padesáti litrů nahoru, ale když budeš chtít nějakou nadupanou verzi, třeba dvoulitr turbo se čtyřkolkou, tak to může vyletět klidně přes dvě stovky. S dílama to není zas tak zlý, seženeš jak originály, tak náhražky z druhovýroby.

Spousta lidí si svoje Calibry všelijak upravuje a vyšperkuje, takže na trhu najdeš fůru tuningových a sportovních dílů. Jenže sehnat dneska Calibru v původním stavu, která není proštelovaná, to už je docela makačka. Ale když seš fanda do youngtimerů, tak to za tu námahu fakt stojí.

Tuningový potenciál

Calibra od Opelu, to je prostě pecka mezi sportovníma kupéčkama, a i dneska dokáže zaujmout svým nadčasovým vzhledem. Není náhoda, že si ji tolik lidí oblíbilo jako základ pro různý úpravy. Díky bytelný konstrukci a fakt velkýmu výběru dílů je to ideální káro na tuning. Ať už chceš jen lehce vylepšit vzhled nebo z ní udělat pořádnou bestii, s Calibrou si můžeš vyhrát jak chceš.

Většina nadšenců nejradši mění motor za něco ostřejšího, často berou agregáty z Omegy nebo Vectry. S tím jde ruku v ruce vylepšení podvozku a brzd, aby to všechno líp drželo. Hodně lidí si taky pohraje s venkovním vzhledem. Nalepí bodykity, přidají spoilery a vymění nárazníky, aby Calibra vypadala víc dravě a sportovně. A když už jsme u toho, interiér se taky dá pěkně vyšperkovat - třeba sportovníma sedačkama, novým volantem nebo pořádným sound systémem.

Opel Calibra, to byl sen devadesátek. Elegantní, sportovní a cenově dostupný – přesně takový vůz, jaký si mladí tehdy přáli.

Přemysl Kovář

Zajímavosti a fakta

Hele, Calibra od Opelu, to je prostě pecka mezi sporťákama, co si fakt získala hodně lidí. Málokdo ví, že když ji vypustili do světa, měla nejvíc ujetej odpor vzduchu, jen 0,26! Díky tomu to byl vlastně jeden z nejlíp propracovanejch vozů tý doby, co se týče aerodynamiky. Za tenhle husťáckej výsledek mohly třeba ty speciální kryty na kolech a taky to, že neměla žádný střešní nosiče. I když z fabriky nikdy nevyjela jako kabrio, pár firem si s ní pohrálo a předělalo ji. Teď jsou tyhle upravený kousky fakt žhavý zboží a sběratelé po nich jdou jak slepice po flusu. Co je docela zajímavý - pod kapotou to byla vlastně převlečená Vectra tý doby. A i když to byl sporťák každým coulem, překvapivě se do ní vešlo docela dost věcí a sedělo se v ní fakt pohodlně.

Srovnání s konkurencí

Calibra od Opelu, takovej fakt povedenej sporťák, co si získal spoustu nadšenců, to neměl vůbec jednoduchý. Musel se poprat s docela drsnou konkurencí. Největší soupeři? No třeba Honda Prelude, Toyota Celica nebo Volkswagen Corrado. Každej z nich měl něco extra. Prelude se chlubila těma svejma natáčecíma zadníma kolama a moderní technikou, Celica zase vypadala jak z rychlých a zběsilých a měla pohon vzadu. Corrado, i když bylo menší, to zase válelo se silnějšíma motorama a fakt dobře sedělo na silnici.

Vlastnost Opel Calibra
Výroba 1989–1997
Karoserie 2-dveřové kupé
Motor 2.0 L I4, 2.5 L V6

Calibra to vzala z jinýho konce - vsadila na luxusní vzhled, velkej prostor uvnitř a super cenu. A víte co? Docela jí to vyšlo. Jo, někdo jí sice vyčítal, že nejezdí tak ostře jako konkurence, ale stejně se z ní stala legenda a dodneška, když někde projede, lidi se za ní otáčej.

Kalibra je fakt pořád super kára, i když už má něco za sebou. Vypadá fakt nadčasově a nestojí majlant, takže je to ideální volba pro každýho, kdo chce stylový a rychlý fáro. Na silnici je to pořád bomba, i když ji srovnáš s novejma autama. Co je super, že na ni seženeš všechny díly bez problémů a je kolem ní fakt velká komunita nadšenců, takže když něco potřebuješ, vždycky ti někdo poradí nebo pomůže. Jestli sháníš fajn youngtimera na víkendový projížďky nebo prostě cool auto na každej den, s Kalibrou určitě nešlápneš vedle.

Publikováno: 19. 01. 2025

Kategorie: auta