Babetta 207: Legenda českých silnic se vrací!

Babeta 207

Historie Babety 207

Když v roce 1971 skončila výroba oblíbeného mopedu Stadion S22 v Považských strojírnách, začali konstruktéři přemýšlet nad novým, modernějším strojem. Chtěli vytvořit něco lehčího a jednoduššího na ovládání, co by zaujalo hlavně mladé lidi a ženy. V roce 1972 tak světlo světa spatřil úplně nový moped - Babeta. Ten název nebyl vůbec náhodný, inspirovali se totiž tehdy populární panenkou Babetou. První model, Babeta 206, se od Stadionu lišil hlavně menšími koly, automatickou spojkou a jednodušším rámem. V roce 1975 pak přišla vylepšená Babeta 207, která se stala skutečnou legendou své doby. Babeta 207 dostala nejen hezčí design, ale taky silnější motor a lepší odpružení. Lidi si ji mohli koupit v různých barvách a brzy se stala hitem nejen u nás, ale i v ostatních východních zemích. Babeta 207 se prostě zapsala do historie a dodnes ji milují sběratelé a fandové starých motorek. Není divu - je jednoduchá na údržbu a skvěle se hodí na pohodové projížďky, kdy chcete zavzpomínat na staré časy.

Design a vzhled

Babeta 207, to byl moped, který se zapsal do srdcí všech, kdo na něm kdy jezdili. Její jednoduchý a čistý design bez zbytečných plastových doplňků z ní udělal skutečnou legendu českých silnic. Charakteristická malá kolečka, štíhlá řídítka a protáhlé sedlo umožňovaly pohodlnou jízdu i ve dvou. Co dělalo Babetu 207 tak výjimečnou, bylo řešení bez zadních tlumičů, díky čemuž byla cenově dostupná pro každého. Na silnicích jste ji mohli potkat hlavně v decentních barvách - nejčastěji v červené, modré nebo zelené. Tahle jednoduchá, ale spolehlivá motorka se stala symbolem mladistvé svobody a bezstarostných let, na která spousta z nás dodnes s láskou vzpomíná.

Technické specifikace

Legendární Babeta 207 je poháněná jednoválcovým dvoutaktním motůrkem s předkompresí v klikový skříni. Motor má objem těsně pod 50 kubíků, přesně 49,9 ccm, s vrtáním 38 milimetrů a zdvihem 44 milimetrů. Dává solidní výkon 2,7 koně při 5250 otáčkách, s krouťákem 3,5 newtonmetrů ve 4500 otáčkách. O správnou směs se stará Jikovák s mechanickým sytičem, olej se míchá do benzínu v poměru 1:50.

Převodovka je automatická s jedním stupněm a odstředivou spojkou, pohon zadního kola zajišťuje řetěz.

Základ tvoří trubkový páteřový rám s teleskopickou přední vidlicí a vzadu je kyvka s dvojicí tlumičů.

Brzdí se vpředu i vzadu bubnovými brzdami o průměru 100 milimetrů.

Kola jsou z lisovaného plechu, obutá do pneumatik 2,50-16 palců.

Co se týče rozměrů, Babeta měří na délku 1900 milimetrů, na šířku 650 a na výšku 1050 milimetrů. Rozvor je 1230 milimetrů a sedlo je ve výšce 780 milimetrů. Do nádrže se vejde 5 litrů paliva a celý moped váží 55 kilo.

Maximálka je kolem šedesátky a spotřeba se pohybuje okolo dva a půl litru na stovku.

Výkon a rychlost

Legendární Babeta 207, kterou všichni dobře známe, rozhodně není žádný závoďák. Tahle oblíbená klasika má pod kapotou poctivý dvoutaktní motorek s obsahem 49,9 kubíků, který vydá maximálně dva koníky. Co to v reálu znamená? No, když chcete zrychlit na čtyřicítku, počkáte si tak dvanáct vteřin a víc než pětačtyřicítku z ní většinou nedostanete. Jo, z kopce možná trochu víc, ale upřímně - Babeta je spíš na pohodové courání. Není stavěná na žádné závodění, ale boduje svojí jednoduchou obsluhou, minimální údržbou a spotřebou, co vás nezruinuje - dá si jen dva litry na stovku. Když potřebujete skočit do města, na nákup nebo se projet po okolí, je tahle Babeta přesně to pravé.

Babeta 207, to není jen motorka, to je vzpomínka na mládí, na svobodu, na první kilometry bez rodičů.

Hynek Kvapil

Jízdní vlastnosti

Babeta dvěstěsedmička, ten známý motůrek s automatem, si získala srdce lidí hlavně díky své nenáročnosti a snadnému ovládání. Když se na ní jede, je znát, že malá kolečka a jednoduchý podvozek dělají svoje. Ve městě je to ale paráda - díky nízké váze a šikovným rozměrům se s ní krásně kličkuje mezi auty a člověk se protáhne i tam, kde by to nečekal. Pravda, když se to rozjede nebo je cesta rozbitá, není to žádný med - ty malá kola a krátký rozvor dávají docela zabrat. Na kočičích hlavách nebo štěrku si člověk připadá jako na vibračním stroji. Ale co, na těch pětačtyřicet kilometrů za hodinu, co babeta zvládne, to po městě bohatě stačí.

Obliba a dostupnost

Babetka dvěstěsedmička je prostě klasika, která si získala srdce spousty lidí hlavně proto, že byla jednoduchá, spolehlivá a za rozumnou cenu. V osmdesátkách jste ji potkali na každém rohu a dneska je z ní už pořádná veteránská legenda, po které se fajnšmekři jen můžou utlouct. Co je super - náhradní díly seženete pořád bez problémů, ať už originály nebo repliky, takže když se něco rozbije, nespláčete nad výdělkem. Opravy zvládne každý šikovnější kutil sám a nestojí to majlant. Stačí mrknout na internet a hned narazíte na spoustu obchodů, co mají všechno možné pro dvěstěsedmičku skladem. A co je nejlepší - kolem téhle legendární Babety se motá spousta nadšenců, takže určitě jen tak nezmizí z našich silnic. Pořád ji potkáte, jak si to šine po českých okreskách.

Vlastnosť Babeta 207
Typ motora Jednovalcový, dvojtaktný
Zdvihový objem 49,9 cm³

Babetta 207 dnes

Babeta 207, tenhle nezapomenutelný mopedík z Povážské Bystrice, pořád můžete potkat na našich silnicích. Přestože se přestala vyrábět koncem devadesátek, naše milovaná Babeta si pořád drží speciální místo v srdcích spousty lidí. Dneska je z ní docela žádaný kousek mezi sběrateli a milovníky starých motorek. Na netu ji seženete za různé ceny - od pár tisícovek za ojetiny až po pěkných pár desítek tisíc za nablýskané kousky. Co na ní lidi tak milují? Nejen ten retro design, ale hlavně to, že je jednoduchá na opravu a údržbu. Díly na ni pořád seženete bez problémů, ať už originální nebo nové repliky. Pro spoustu z nás je Babeta symbolem mládí a připomíná nám časy, kdy jsme byli mladší. A mladí? Ti v ní vidí super způsob, jak se dostat k první motorce a užít si s ní spoustu srandy.

Tipy pro majitele

Kdo by neznal naši milovanou Babettu 207? Tenhle legendární mopedík, co už desítky let křižuje český venkov, si fakt zaslouží pořádnou péči. Když se o ni budete dobře starat, odmění se vám spolehlivým chodem. Je to vlastně docela jednoduchý - stačí po každých pěti stovkách kilometrů vyčistit vzduchovej filtr, jinak vám motor nebude pořádně táhnout a ještě bude žrát víc benzínu. Po tisícovce na tachometru koukněte na svíčku a seřiďte elektrody, ať vám to startuje jak po másle. No a nezapomeňte občas promáznout lanka, řetěz a všechny ty pohyblivý součástky - použijte nějaký kvalitní mazivo, ale bacha, ať vám nekápne na brzdy. Když tohle všechno dodržíte, vaše Babeta vám bude dělat radost ještě spoustu let. Je to prostě klasika, co nikdy nezklame!

Zajímavosti a kuriozity

Když se řekne Babeta 207, každému se vybaví něco jiného. Pro někoho je to první láska na dvou kolech, pro jiného věrný společník na cestách. Tahle legenda mezi mopedy má svůj vlastní příběh - málokdo třeba ví, že se jí zpočátku říkalo Stejněplošník, prostě proto, že měla obě kola stejně velká. Jméno Babeta přišlo až potom, inspirované jedním francouzským filmem. A filmová kariéra? Ta teprve stojí za to! Tenhle motocykl se mihne v kultovních českých filmech jako Slunce, seno, jahody nebo v Nemocnici na kraji města. Není divu, že se z Babety 207 stal takový fenomén. Pro celou generaci představovala svobodu a bezstarostné mládí, a tenhle pocit si s sebou nese dodnes.

Publikováno: 26. 02. 2025

Kategorie: motocykly