Vzpomínáte na Wartburg? Legenda se vrací!

Wartburg

Historie značky Wartburg

Kořeny značky Wartburg sahají až do roku 1898, kdy v Eisenachu vznikla společnost Fahrzeugfabrik Eisenach. Ta nejprve vyráběla jízdní kola a motocykly, ale brzy se přeorientovala na automobily. V roce 1904 spatřil světlo světa první vůz nesoucí jméno Dixi. Později, v roce 1928, se továrna stala součástí BMW a začala s produkcí licenčních modelů této značky. Po druhé světové válce se Eisenach ocitl v sovětské okupační zóně a továrna byla znárodněna. Výroba automobilů pokračovala pod značkou EMW (Eisenacher Motorenwerk), ale v roce 1952 se objevilo jméno Wartburg. Prvním vozem nesoucím toto označení byl model Wartburg 311, který se stal symbolem východoněmeckého automobilového průmyslu. Vůz byl poháněn tříválcovým dvoutaktním motorem a vyznačoval se robustní konstrukcí a elegantním designem. Wartburg 311 se vyráběl v mnoha variantách, včetně sedanu, kombi, kupé a dokonce i sportovního roadsteru. V 60. a 70. letech prošel model 311 modernizací a dostal označení 353. I přes zastaralý motor si Wartburg 353 získal oblibu pro svou spolehlivost a dostupnost. Výroba vozů Wartburg v Eisenachu skončila v roce 1991 po znovusjednocení Německa.

Vznik a počátky výroby

Kořeny vzniku automobilky Wartburg sahají až do roku 1898, kdy v Eisenachu, městě s bohatou průmyslovou tradicí, založil Heinrich Ehrhardt továrnu Fahrzeugfabrik Eisenach. Ehrhardt, původně výrobce zbraní, se nechal inspirovat rostoucí popularitou motorismu a vrhnul se do produkce vlastních vozů. První automobil nesl jeho jméno – Wartburg, podle hradu tyčícího se nad městem. Počáteční modely, inspirované francouzskými vozy, se vyznačovaly pokrokovými technologiemi, jako byl čtyřválcový motor a hřídelový pohon. V roce 1904 se automobilka přejmenovala na Dixi-Werke a zaměřila se na produkci menších, dostupnějších vozů. Po první světové válce se automobilka potýkala s finančními problémy a v roce 1928 se stala součástí BMW. Pod křídly BMW se v Eisenachu začal vyrábět licenční model Dixi 3/15 PS, který se stal základem pro legendární BMW 3/20 PS. Tímto spojením se začala psát nová kapitola historie automobilky, která se po druhé světové válce proslavila po celém světě právě pod značkou Wartburg.

Vlastnosť Wartburg 353
Výroba 1966–1988
Motor Dvojtaktný trojvalec
Objem motora 992 cm³

Modely z éry NDR

Po druhé světové válce se automobilka v Eisenachu, dříve známá jako BMW, dostala pod sovětskou správu a v roce 1952 byla přejmenována na Automobilwerk Eisenach (AWE). Zde se začala psát nová kapitola historie vozů Wartburg. Prvním modelem se stal Wartburg 311, který se začal vyrábět v roce 1956. Vůz byl poháněn tříválcovým dvoutaktním motorem o objemu 900 ccm a vyznačoval se elegantní karoserií, která mu vynesla nejednu designovou cenu. Model 311 se stal velmi populárním nejen v NDR, ale i v dalších zemích východního bloku, a to i díky své spolehlivosti a dostupnosti. Během let prošel Wartburg 311 několika modernizacemi a byl k dispozici v mnoha karosářských variantách, včetně sedanu, kombi, kupé a roadsteru. V roce 1966 byl představen Wartburg 353, který se stal nástupcem modelu 311. I tento model se spoléhal na tříválcový dvoutaktní motor, tentokrát o objemu 992 ccm. Wartburg 353 se vyznačoval modernějším designem a vylepšenou technikou, včetně předního pohonu a kotoučových brzd na předních kolech. Výroba vozů Wartburg v Eisenachu skončila v roce 1991, dva roky po pádu Berlínské zdi. Posledním modelem se stal Wartburg 1.3, který byl vybaven čtyřválcovým čtyřtaktním motorem Volkswagen.

Spojení s automobilkou IFA

Wartburg, značka s bohatou historií, je neodmyslitelně spjata s automobilkou IFA. IFA, zkratka pro Industrieverband Fahrzeugbau, představovala po druhé světové válce sdružení výrobců vozidel v Německé demokratické republice. Poválečná obnova průmyslu a snaha o motorizaci obyvatelstva vedly k oživení výroby automobilů, a to i v závodech v Eisenachu, kde se dříve vyráběly vozy BMW. Právě zde se začal psát příběh vozů Wartburg. První model, Wartburg 311, byl představen v roce 1956 a brzy si získal oblibu pro svůj moderní design a spolehlivost. Spojení s IFA umožnilo značce Wartburg přístup k technologiím a výrobním kapacitám, které by jinak byly nedostupné. V následujících desetiletích se pod křídly IFA zrodily další úspěšné modely, jako například Wartburg 353 a Wartburg 1.3. Ačkoliv se značka Wartburg po pádu železné opony a sjednocení Německa potýkala s konkurencí západních automobilek, zůstává dodnes symbolem východoněmeckého automobilového průmyslu.

Ikonický model Wartburg 353

Wartburg 353, lidově přezdívaný „Wartburgák“ nebo „Warťas“, je automobil, který se nesmazatelně zapsal do paměti několika generací. Vyráběný v letech 1966 až 1988 východoněmeckou automobilkou VEB Automobilwerk Eisenach, se stal symbolem mobility v tehdejším Československu. Jeho robustní konstrukce a jednoduchá mechanika z něj dělaly spolehlivého a nenáročného společníka na silnicích.

Wartburg 353 se vyznačoval charakteristickým designem s hranatými tvary a dvoudveřovou karoserií. Poháněl ho tříválcový dvoutaktní motor o objemu 992 ccm, který dosahoval výkonu 50 koní. Ačkoliv se nejednalo o žádného rychlíka, jeho předností byla níká spotřeba paliva a snadná údržba. Wartburg 353 byl k dispozici v několika variantách karoserie, včetně sedanu, kombi a dodávky. Oblíbený byl také u řemeslníků a drobných podnikatelů, kteří oceňovali jeho prostorný interiér a užitečnou nosnost.

Zavedení předního pohonu

Zavedení předního pohonu u vozů Wartburg představovalo v 70. letech 20. století významný technologický krok. Do té doby se značka spoléhala na klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Tento systém, ač osvědčený, s sebou nesl jistá omezení, zejména z hlediska jízdních vlastností a využitelnosti prostoru. Přední pohon sliboval lepší trakci, stabilnější chování na silnici a prostornější interiér. Pro Wartburg, který se snažil držet krok s moderními trendy, to byla nezbytná inovace. Přechod na přední pohon si vyžádal zásadní změny v konstrukci vozu. Bylo nutné vyvinout zcela nový podvozek, zavěšení kol a převodovku. Výsledkem byl modernější a konkurenceschopnější automobil, který se dokázal lépe prosadit na náročných trzích západní Evropy. Přestože zavedení předního pohonu přineslo Wartburgům řadu výhod, nezbavilo je to všech problémů. Stále přetrvávaly potíže s kvalitou zpracování a spolehlivostí, které bránily značce v dosažení skutečného úspěchu.

Pokles popularity po sjednocení

Po znovusjednocení Německa v roce 1990 se automobilka Wartburg, sídlící v tehdejší NDR, ocitla v nové realitě. Zájem o vozy Wartburg, zejména model 1.3 s licenčním motorem Volkswagen, prudce klesl. Důvodů bylo hned několik.

Zákazníci se po otevření hranic vrhli na modernější a spolehlivější vozy ze západní Evropy. Wartburg oproti nim působil zastarale, a to jak designem, tak i technologiemi. Jeho zastaralá konstrukce, pocházející z 60. let, nemohla konkurovat vozům jako Volkswagen Golf či Opel Astra. Navíc se objevily problémy s kvalitou, zejména u vozů vyrobených po roce 1990.

I přes snahu o modernizaci, například zavedením pětistupňové převodovky či úpravami karoserie, se nepodařilo ztracenou důvěru zákazníků získat zpět. Výroba automobilů Wartburg byla nakonec v roce 1991 ukončena. Značka, která dříve patřila k symbolům NDR, tak po sjednocení Německa rychle zmizela z trhu.

Pokusy o modernizaci

Wartburg, symbol východního Německa, se potýkal s technologickým zaostáváním. Navzdory snaze o modernizaci se nepodařilo překonat zastaralou koncepci. Výrobce se snažil držet krok s dobou, a tak v 70. letech proběhly pokusy o modernizaci. Vznikly prototypy s předním pohonem a modernějšími motory. Tyto snahy však ztroskotaly na nedostatku financí a politické vůli. Wartburg tak zůstal věrný zastaralé koncepci s motorem uloženým vpředu a pohonem zadních kol. I přes snahy o inovaci se nepodařilo automobilu zajistit konkurenceschopnost na západních trzích. Po pádu Berlínské zdi a sjednocení Německa se výroba Wartburgů v roce 1991 zastavila.

Wartburg, to auto, co vonělo jako svoboda, i když jelo jenom z kopce.

František Novotný

Konec výroby vozů Wartburg

Wartburg, automobil s bohatou historií, se stal symbolem východního bloku. Jeho výroba v Eisenachu, započatá v roce 1955, trvala dlouhá desetiletí. Příchod roku 1989 a s ním spojené politické změny však znamenaly pro značku osudový zlom. Otevření hranic a s ním spojený příliv západních vozů odhalil technologickou propast, která mezi Východem a Západem zela. Zákazníci, kteří dříve neměli na výběr, se začali poohlížet po modernějších a spolehlivějších automobilech. Wartburg, ačkoliv prošel modernizací a dostal nový motor od Volkswagenu, nedokázal s konkurencí držet krok. Problémy s kvalitou, zastaralá konstrukce a nedostatek financí na další vývoj nakonec zpečetily jeho osud. Poslední Wartburg, model 1.3, sjel z výrobní linky v Eisenachu 10. dubna 1991. Tímto dnem skončila nejen výroba legendárního vozu, ale i celá jedna éra automobilové historie. Wartburg se tak stal jedním ze symbolů pádu železné opony a nástupu nové doby.

0 Odkaz a dědictví značky

Ačkoliv se výroba vozů Wartburg zastavila v roce 1991, jejich odkaz žije dál. Pro mnoho lidí, zejména v zemích bývalého východního bloku, představují Wartburgy symbol minulé éry a nostalgickou vzpomínku na mládí, první auta a rodinné výlety. Wartburgy byly známé svou robustností, spolehlivostí a nenáročností na údržbu, což z nich činilo oblíbené vozy i v náročných podmínkách. I dnes se s nimi můžeme setkat na silnicích, ať už jako s veterány v perfektním stavu, nebo jako s vozy pro každodenní použití. Wartburg si tak i přes svůj konec vydobyl pevné místo v automobilové historii a v srdcích mnoha lidí. Zájem o tyto vozy přetrvává i mezi mladší generací, která v nich vidí kus historie a originální alternativu k moderním automobilům. Díky aktivní komunitě fanoušků a sběratelů se daří udržovat odkaz značky Wartburg živý i pro budoucí generace.

Publikováno: 09. 12. 2024

Kategorie: auta