Škoda Octavia 1 RS: Legenda na čtyřech kolech

Octavia 1 Rs

Historie modelu Octavia RS

Model Škoda Octavia RS se poprvé objevil v roce 2000 a okamžitě si získal srdce mnoha řidičů. Poprvé v historii se legendární označení RS, symbolizující sportovní charakter a dynamiku, objevilo na voze Škoda s karoserií typu liftback. Octavia RS první generace byla k dispozici s benzínovým motorem 1.8 Turbo o výkonu 132 kW (180 koní) nebo s naftovým motorem 1.9 TDI o výkonu 96 kW (130 koní). Obě motorizace nabízely skvělou kombinaci výkonu a hospodárnosti, a tak si Octavia RS rychle získala popularitu mezi řidiči, kteří hledali praktické a zároveň zábavné auto pro každodenní použití. První generace Octavie RS se stala legendou a položila pevné základy pro další generace sportovně laděných modelů Škoda Octavia.

První generace (1U)

V roce 1999 prošla první generace Octavie faceliftem, který s sebou přinesl i sportovně laděnou variantu RS. Ta se stala okamžitě hitem a definovala nový segment sportovních vozů za dostupnou cenu. Octavia RS první generace (1U) byla k dispozici ve dvou karosářských variantách - liftback a kombi. Pod kapotou se ukrýval benzinový čtyřválec 1.8 Turbo o výkonu 132 kW (180 koní), který byl spárován s pětistupkovou manuální převodovkou. Díky tomu Octavia RS zvládla sprint z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a dosahovala maximální rychlosti 235 km/h. Kromě výkonného motoru se Octavia RS pyšnila i sportovním podvozkem, agresivnějším designem a sportovně laděným interiérem. Mezi typické prvky patřily sportovní sedadla Recaro, tříramenný volant a hliníkové pedály. Octavia RS první generace se stala ikonou a dodnes je mezi fanoušky značky velmi ceněná. Její spolehlivost, nadčasový design a skvělé jízdní vlastnosti z ní dělají i dnes atraktivní volbu na trhu ojetých vozů.

Motory a výkon

Škoda Octavia RS první generace se stala ikonou mezi sportovně laděnými vozy. Za její popularitou stál nejen atraktivní vzhled, ale i výkonné motory, které dokázaly uspokojit i náročné řidiče. Zákazníci si mohli vybrat ze dvou základních motorizací. Benzínovou variantu zastupoval čtyřválec 1.8 Turbo o výkonu 132 kW (180 koní), který byl k dispozici s pohonem předních kol a pětistupňovou manuální převodovkou. Tento motor se vyznačoval slušnou dynamikou, když zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl za 7,9 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 235 km/h. Pro milovníky nafty byl připraven motor 1.9 TDI o výkonu 110 kW (150 koní). Ten se dodával výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. I přes nižší výkon dokázal naftový motor překvapit svým zátahem a nízkou spotřebou paliva. Obě motorizace nabízely skvělý kompromis mezi sportovní jízdou a každodenní použitelností, což z Octavie RS první generace udělalo tak oblíbený vůz.

Design a interiér

První generace Škody Octavie RS, uvedená na trh v roce 1999, se stala ikonou mezi sportovně laděnými vozy. Její design a interiér dokonale kombinovaly sportovní charakter s praktičností a komfortem. Exteriér vozu zdobily agresivní nárazníky, maska chladiče s logem RS a decentní spoiler na víku zavazadlového prostoru. Sportovní charakter vozu podtrhovaly i sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin a chromované koncovky výfuku.

Interiér Octavie RS první generace nabízel sportovní sedadla s výrazným bočním vedením, tříramenný volant potažený perforovanou kůží a hliníkové pedály. Na sportovní charakter vozu odkazovaly i červeně podsvícené budíky na přístrojové desce. I přes sportovní ambice nezapomněli konstruktéři ani na praktičnost. Octavia RS nabízela prostorný interiér a velký zavazadlový prostor, díky čemuž se stala ideálním vozem pro každodenní použití.

Sportovní jízdní vlastnosti

Škoda Octavia RS první generace se stala ikonou mezi sportovně laděnými vozy a dodnes si drží své příznivce. Automobil se pyšní výbornými jízdními vlastnostmi, které z něj dělají zábavného společníka na okresních silnicích i při delších cestách. Za tímto úspěchem stojí precizní podvozek, který si hravě poradí s nerovnostmi a zároveň poskytuje dostatek jistoty i při ostřejší jízdě. Sportovní charakter vozu podtrhuje tužší nastavení odpružení a řízení, které řidiči zprostředkovává bezprostřední zpětnou vazbu od kol. Díky tomu má řidič o dění na vozovce dokonalý přehled a může si tak jízdu s Octavií RS užít naplno.

Druhá generace (1Z)

Druhá generace Škody Octavie, interně označovaná jako 1Z, přinesla v roce 2005 i novou kapitolu pro sportovní verzi RS. Octavia RS (1Z) se představila ve verzích liftback i kombi a nabídla ještě dynamičtější design a vylepšené jízdní vlastnosti.

Vlastnost Škoda Octavia I RS
Motor 1.8T 20V (benzínový)
Výkon 132 kW (180 koní)
Převodovka 5stupňová manuální / 4stupňová automatická
Zrychlení 0-100 km/h 7,9 s (manuál)

Základním stavebním kamenem pro sportovní výkony se stal přeplňovaný benzínový motor 2.0 TFSI o výkonu 200 koní (147 kW). Ten dokázal Octavii RS katapultovat z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 240 km/h. Pro fanoušky nafty byl v nabídce i motor 2.0 TDI PD s výkonem 170 koní (125 kW), který nabízel impozantní točivý moment 350 Nm a z 0 na 100 km/h zrychlil za 8,5 sekundy.

Kromě výkonných motorů se Octavia RS (1Z) mohla pochlubit i sportovně laděným podvozkem, který byl oproti standardní Octavii snížený o 15 mm. Sportovní charakter vozu dále podtrhovaly agresivnější nárazníky, maska chladiče s logem RS, zadní spoiler a 17palcová kola. Interiér nabídl sportovní sedadla, sportovní volant a další detaily, které zdůrazňovaly dynamický charakter vozu. Druhá generace Octavie RS se stala velmi populární volbou pro řidiče, kteří hledali kombinaci praktičnosti, výkonu a sportovního charakteru.

Vylepšení a inovace

Škoda Octavia RS první generace se stala ikonou mezi sportovně laděnými vozy. Její popularita pramenila nejen z atraktivního designu, ale také z vyváženého poměru ceny a výkonu. Výrobce si byl vědom potenciálu tohoto modelu a v průběhu let uvedl na trh několik vylepšení a inovací. Mezi nejvýraznější patřilo zavedení silnějšího motoru 1.8T o výkonu 132 kW, který nahradil původní agregát s výkonem 110 kW. Tato změna se projevila na dynamice vozu, který se stal ještě atraktivnějším pro milovníky rychlé jízdy. Dále došlo k úpravám podvozku, brzd a řízení, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozu. Interiér vozu se dočkal sportovních sedadel, volantu a dalších detailů, které podtrhovaly sportovní charakter modelu Octavia RS. Díky těmto inovacím si Škoda Octavia RS první generace udržela své výsadní postavení na trhu a stala se vyhledávaným vozem mezi fanoušky sportovní jízdy.

Třetí generace (5E)

Třetí generace Škody Octavia (označovaná jako 5E) přinesla v roce 2013 další evoluci oblíbeného modelu Octavia RS. Dostupná byla opět ve variantách liftback i kombi a nabídla ještě dynamičtější design, vylepšené motory a modernější technologie. Design třetí generace byl ostřejší a agresivnější, s výraznější maskou chladiče, ostře řezanými světlomety a sportovním bodykitem. Uvnitř se Octavia RS pyšnila sportovními sedadly, sportovním volantem a řadou detailů s RS logem.

Základní motorizací se stal benzinový motor 2.0 TSI o výkonu 162 kW (220 koní), který byl k dispozici s manuální šestistupňovou nebo automatickou šestistupňovou převodovkou DSG. Pro fanoušky nafty byl připraven motor 2.0 TDI o výkonu 135 kW (184 koní), který byl dostupný s manuální šestistupňovou nebo automatickou šestistupňovou převodovkou DSG. Vrcholem nabídky se stala verze Octavia RS 230 s motorem 2.0 TSI o výkonu 169 kW (230 koní) a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem VAQ. Třetí generace Octavia RS se stala velmi populární volbou pro řidiče, kteří hledali kombinaci praktičnosti, sportovního charakteru a dostupné ceny.

Moderní technologie

Škoda Octavia RS první generace sice debutovala již v roce 2001, ale i přes svůj věk může překvapit moderními technologiemi, které byly pro danou dobu nadstandardní. Pod kapotou se ukrýval výkonný přeplňovaný motor 1.8T o výkonu 132 kW (180 koní), který byl spjat s pětistupňovou manuální převodovkou. Díky tomu dokázala Octavia RS zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 7,9 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h. Kromě silného motoru disponovala i sportovním podvozkem se sníženou světlou výškou a zesílenými brzdami, což z ní dělalo na svou dobu velmi schopný vůz i na závodním okruhu. Interiér byl oproti standardní Octavii obohacen o sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením, tříramenný volant a hliníkové pedály. I přes absenci některých moderních technologií, které jsou dnes již standardem, si Octavia RS první generace i dnes získává srdce fanoušků sportovní jízdy a stává se vyhledávaným youngtimerem.

Čtvrtá generace (NX)

Ačkoliv se jedná o čtvrtou generaci Octavie, označení NX se vztahuje spíše k platformě, na které je postavena. Pro fanoušky sportovně laděných vozů je tu opět verze RS. Octavia RS čtvrté generace navazuje na úspěchy svých předchůdců a přináší kombinaci praktičnosti, dynamiky a moderních technologií. Design je evolucí předchozí generace s ostřejšími rysy a agresivnějšími detaily.

Interiér se nese v duchu digitalizace s virtuálním kokpitem a velkým infotainmentem. Nabídka motorizací zahrnuje benzinové, naftové a poprvé i plug-in hybridní varianty. Škoda Octavia RS tak i ve své nejnovější generaci cílí na širokou škálu řidičů, kteří hledají atraktivní a zároveň praktický vůz s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi.

Octavia RS? To je taková ta rodinná bestie, co? Vezmeš děti do školy a pak si to můžeš střihnout na okresce.

Prokop Novotný

Hybridní varianta

Ačkoliv se model Škoda Octavia RS vždy definoval svými benzinovými a dieselovými motory, rostoucí poptávka po ekologičtějších variantách vedla Škodu Auto k zvážení hybridní technologie i pro tento sportovně laděný model. Zatímco první generace Octavie RS (1U) se hybridní varianty nedočkala, u novějších generací se o této možnosti aktivně diskutuje.

Hybridní Octavia RS by mohla oslovit řidiče, kteří hledají kombinaci sportovní jízdy s nižší spotřebou paliva a emisemi. Takový model by mohl kombinovat benzinový motor s elektromotorem a baterií, což by umožnilo krátkodobou jízdu čistě na elektřinu a zároveň poskytovalo dynamiku, kterou si fanoušci RS spojují.

Zatím však Škoda Auto oficiálně nepotvrdila, zda a kdy se hybridní Octavia RS objeví na trhu. Je možné, že automobilka čeká na vývoj efektivnějších a dostupnějších hybridních technologií, které by splňovaly očekávání náročných zákazníků.

Oblíbenost a dostupnost

Škoda Octavia RS první generace si i po letech od svého uvedení na trh drží značnou popularitu. Důvody jsou nasnadě: spojuje v sobě praktičnost a prostornost standardní Octavie s atraktivním designem a sportovními jízdními vlastnostmi. Díky tomu oslovila širokou škálu řidičů, od rodin hledajících dynamický vůz pro každodenní použití až po nadšence do rychlé jízdy.

Dostupnost ojetých vozů Škoda Octavia RS první generace je na českém trhu velmi dobrá. Vybírat lze z široké škály motorizací, výbav a barevných provedení. Ceny se liší v závislosti na technickém stavu, počtu najetých kilometrů a historii vozu. Obecně lze říci, že sehnat zachovalý exemplář za rozumnou cenu není nereálné, vyžaduje to však určitou dávku trpělivosti a důkladnou kontrolu před koupí.

Při výběru ojeté Octavie RS první generace je důležité dbát na stav motoru, převodovky a podvozku. Tyto komponenty jsou náchylnější k opotřebení, a proto je potřeba jim věnovat zvýšenou pozornost.

Škoda Octavia RS se nesmazatelně zapsala do srdcí českých řidičů. Její kombinace praktičnosti, spolehlivosti a sportovního charakteru z ní udělala ikonu, která i po letech budí emoce. První generace, která odstartovala tuto legendu, položila pevné základy pro další sportovně laděné modely značky Škoda. Octavia RS se stala symbolem dostupného sportovního vozu, který si získal oblibu nejen u mladých řidičů, ale i u rodin, které hledaly praktičnost kombinovanou s dávkou adrenalinu. I dnes, po letech od svého uvedení na trh, první generace Octavie RS budí respekt a obdiv a stále dokazuje, že sportovní duch a praktičnost se nevylučují.

Publikováno: 29. 10. 2024

Kategorie: auta