KTM RC 125: Dokonalý stroj pro začínající závodníky?
KTM RC 125: Sportovní styl
KTM RC 125 je motocykl, který na první pohled zaujme svým agresivním a sportovním designem. Jeho ostré linie, nízký profil a výrazné barvy mu dodávají dravý vzhled, který nenechá nikoho na pochybách o jeho sportovním charakteru. Inspirace závodními motocykly KTM je patrná v každém detailu, od aerodynamické kapotáže s integrovanými světlomety až po agresivně tvarovanou nádrž a koncovku výfuku. RC 125 není jen o vzhledu, ale také o funkčnosti. Aerodynamická kapotáž není jen designovým prvkem, ale pomáhá zlepšit stabilitu motocyklu ve vysokých rychlostech. Nízká hmotnost a sportovní posez s rozložením stupaček a řídítek zajišťují skvělou ovladatelnost a jistotu v zatáčkách. KTM RC 125 je motocykl stvořený pro adrenalinovou jízdu a požitek z rychlosti.
Výkon a ovladatelnost
KTM RC 125 a KTM RC 390 sdílejí totožný podvozek a liší se pouze motorem. Pro mnoho jezdců bude výkon 125ccm jednoválce dostačující, obzvlášť ve městě a na okreskách. Motor je živý a ochotně se vytáčí, ideální pro začátečníky. Zkušenější jezdci ocení spíše sílu a zátah motoru o objemu 390ccm, který nabídne dynamiku na úplně jiné úrovni. Obě motorky se ale mohou pochlubit skvělou ovladatelností. Jsou lehké, mrštné a přesně reagují na každý pohyb řídítky. Sportovní posed umožňuje optimální kontrolu nad strojem a dodává pocit jistoty i ve vysokých rychlostech. Brzdy jsou dostatečně účinné a dávkují se s citem. KTM RC 125 a KTM RC 390 jsou skvělou volbou pro všechny, kteří hledají sportovní motorku s vynikající ovladatelností.
KTM RC 125? Pro začátečníky ideální stroj, který jim ukáže, jak chutná adrenalin na dvou kolech.
Zdeněk Kovář
Motor a převodovka
Srdcem obou modelů KTM RC 125 a KTM RC 390 je kapalinou chlazený jednoválec. U RC 125 se jedná o motor o objemu 124,7 ccm, který dosahuje maximálního výkonu 11 kW (15 koní) a točivého momentu 12 Nm. Tenhle motor je ideální pro začínající jezdce, kteří ocení jeho živost a pružnost v nízkých a středních otáčkách. Na druhou stranu RC 390 disponuje motorem o objemu 373,2 ccm s maximálním výkonem 32 kW (44 koní) a točivým momentem 37 Nm. To z něj dělá jeden z nejvýkonnějších strojů ve své třídě. Oba motory jsou spárovány se šestistupňovou převodovkou, která se vyznačuje přesným a hladkým chodem. Díky tomu je řazení rychlostních stupňů snadné a intuitivní, ať už se proplétáte městským provozem nebo si užíváte sportovní jízdu na okruhu.
Brzdy a odpružení
KTM RC 125 sdílí brzdový systém se svým větším sourozencem, modelem RC 390. Na předním kole pracuje radiálně montovaný čtyřpístkový třmen ByBre s kotoučem o průměru 320 mm, zatímco na zadním kole je dvoupístkový třmen s kotoučem o průměru 230 mm. Brzdový systém je vybaven systémem ABS od společnosti Bosch, který je možné v terénu deaktivovat. Brzdy se vyznačují vynikajícím dávkováním brzdného účinku a vysokou odolností proti vadnutí. Díky tomu poskytují jezdci jistotu a kontrolu nad motocyklem i při sportovní jízdě.
Přední vidlice WP APEX o průměru 43 mm je typu upside-down a nabízí zdvih 125 mm. Zadní odpružení má na starosti centrální tlumič WP APEX s nastavitelným předpětím pružiny a zdvihem 150 mm. Odpružení je naladěno spíše sportovně, což se projevuje tužším projevem a dobrou odezvou od vozovky. Díky tomu je KTM RC 125 velmi hbitá a obratná v zatáčkách. Na druhou stranu, tužší nastavení odpružení může snižovat komfort jízdy na horších silnicích.
Design a ergonomie
KTM RC 125 a RC 200 sdílí shodný design a ergonomii, což je pro sportovní motocykly typické. Jejich jezdecká pozice je agresivní, s nízkými řídítky a vysoko umístěnými stupačkami, což vede k výraznému náklonu jezdce vpřed. Tato pozice je ideální pro sportovní jízdu na okruhu, kde umožňuje jezdci maximální kontrolu nad motocyklem v zatáčkách a při vysokých rychlostech. Na druhou stranu, pro delší jízdy nebo jízdu ve městě může být tato pozice nepohodlná, jelikož zatěžuje zápěstí a záda. Sedlo je poměrně tvrdé a úzké, což dále přispívá k zaměření na sportovní jízdu. Celkově lze říci, že ergonomie KTM RC 125 a RC 200 je navržena primárně pro sportovní výkony a požitek z jízdy na okruhu, na úkor komfortu při delších jízdách.
Cílová skupina a konkurence
KTM RC 125 a KTM RC 390 jsou motocykly cílící na mladé a začínající jezdce, kteří hledají sportovní vzhled a jízdní vlastnosti, ale zároveň potřebují stroj vhodný pro držitele řidičského oprávnění skupiny A1, respektive A2. Oba modely oslovují ty, kteří touží po agresivním designu inspirovaném závodními motocykly KTM, ale s ohledem na objem motoru a výkon jsou dostupnější a snadněji ovladatelné než jejich silnější sourozenci. Konkurence v tomto segmentu je značná, mezi hlavní soupeře patří Yamaha YZF-R125 a Honda CBR125R v případě KTM RC 125, respektive Kawasaki Ninja 400 a Yamaha YZF-R3 pro KTM RC 390. Tyto motocykly se utkávají o přízeň zákazníků nabídkou atraktivního designu, sportovních jízdních vlastností a příznivé ceny. KTM se snaží odlišit od konkurence důrazem na agresivní design, kvalitní komponenty a silný motor, a to i v případě menšího modelu RC 125.
Vlastnost | KTM RC 125 | Yamaha R125 |
---|---|---|
Typ motoru | Jednoválcový, 4-taktní | Jednoválcový, 4-taktní |
Zdvihový objem | 124.7 ccm | 124.7 ccm |
Výkon | 11 kW (15 koní) | 11 kW (15 koní) |
Převodovka | 6-stupňová | 6-stupňová |
Brzdy (přední/zadní) | Kotoučová 300 mm / Kotoučová 230 mm | Kotoučová 292 mm / Kotoučová 220 mm |
Suchá hmotnost | 135 kg | 142 kg |
Cena a dostupnost
KTM RC 125 a KTM RC 390 jsou motocykly, které osloví zejména začínající jezdce, kteří hledají sportovní vzhled a dynamický výkon. Obě motorky sdílejí agresivní design inspirovaný závodními stroji KTM, ale liší se v ceně a dostupnosti. KTM RC 125, s motorem o objemu 125 ccm, je dostupnější variantou s cenou začínající na přibližně 130 000 Kč. Tato motorka je ideální pro držitele řidičského oprávnění skupiny A1 a nabízí skvělý poměr ceny a výkonu. KTM RC 390, s větším motorem o objemu 373 ccm, je určena pro zkušenější jezdce a její cena začíná okolo 170 000 Kč. Dostupnost obou modelů se může lišit v závislosti na konkrétním prodejci a skladové dostupnosti. Doporučujeme kontaktovat autorizovaného prodejce KTM pro zjištění aktuální ceny a dostupnosti vybraného modelu.
KTM RC 125 a KTM RC 390 jsou motocykly, které osloví odlišné skupiny jezdců. Zatímco "stodvacítka" cílí na začínající motorkáře a držitele řidičského oprávnění A1, "třístovdevadesátka" osloví zkušenější jezdce, kteří hledají zábavu na silnici i na závodním okruhu. Obě motorky sdílí atraktivní design inspirovaný závodními stroji KTM a kvalitní komponenty. KTM RC 125 je skvělou volbou pro začínající jezdce, kteří hledají spolehlivý a snadno ovladatelný motocykl s nízkými provozními náklady. KTM RC 390 naopak osloví zkušenější jezdce, kteří hledají výkonnější a sportovnější stroj. Volba mezi těmito dvěma modely tak záleží především na zkušenostech a preferencích jezdce.
Publikováno: 05. 11. 2024
Kategorie: auta