Honda NSX: Legenda se vrací na silnice
Sportovní ikona z Japonska
Honda NSX, sportovní kupé s motorem uprostřed, se stala ikonou japonského automobilového průmyslu. Model NSX, představený v roce 1990, ohromil svět svým designem inspirovaným stíhačkou F-16 a výkonným motorem V6. Automobil byl navržen s důrazem na ovladatelnost a zpětnou vazbu pro řidiče, čímž se stal konkurencí zavedeným sportovním vozům z Evropy. Honda NSX dokázala, že i japonské automobilky dokáží vyrobit sportovní vůz světové úrovně. Model se stal symbolem japonské technologické vyspělosti a inovací a inspiroval celou generaci automobilových nadšenců. I dnes, po více než třech desetiletích od svého debutu, zůstává Honda NSX legendou a vyhledávaným sběratelským kouskem.
První generace NSX (1990-2005)
První generace Hondy NSX, známá také pod svým kódovým označením NA1, se vyráběla v letech 1990 až 2005. Automobil byl navržen tak, aby konkuroval zavedeným sportovním vozům jako Ferrari 348 a Porsche 911. NSX se odlišovalo od konkurence svým motorem uloženým uprostřed, pohonem zadních kol a nízkou hmotností. Karoserie byla vyrobena z hliníku, což bylo na tehdejší dobu velmi neobvyklé a přispělo to k nízké hmotnosti vozu. Srdcem Hondy NSX byl vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru (později 3,2 litru), který byl vybaven systémem variabilního časování ventilů VTEC. Tento motor byl spárován s pětistupňovou nebo šestistupňovou manuální převodovkou, případně se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. NSX první generace se stalo ikonou a dodnes je považováno za jeden z nejlepších sportovních vozů všech dob. Jeho vynikající jízdní vlastnosti, spolehlivost a nadčasový design z něj udělaly legendu.
Vlastnost | Honda NSX (1990-1997) | Honda NSX (2016-2022) |
---|---|---|
Motor | 3.0L V6 VTEC | 3.5L V6 Twin-Turbo Hybrid |
Převodovka | 5-stupňová manuální / 4-stupňová automatická | 9-stupňová dvouspojková automatická |
Pohon | Zadní kola | Všechna kola (SH-AWD) |
Revoluční design a technologie
Honda NSX nezůstala pozadu a přinesla do světa automobilů revoluční design a technologie. Aerodynamická karoserie vozu, vyrobená z lehkých materiálů jako je hliník a kompozitní materiály, snižuje odpor vzduchu a zlepšuje jízdní vlastnosti. Inovativní hybridní systém kombinuje výkonný benzínový motor s elektromotory, což má za následek ohromující akceleraci a zároveň snižuje spotřebu paliva a emise. Honda NSX je důkazem, že sportovní vozy můžou být zároveň výkonné a šetrné k životnímu prostředí.
Motor a jízdní vlastnosti
Srdcem Hondy NSX je výkonný motor, který je zárukou nezapomenutelných jízdních zážitků. V závislosti na generaci a roku výroby se pod kapotou ukrývaly různé pohonné jednotky. První generace se pyšnila atmosférickým vidlicovým šestiválcem o objemu 3,0 litru nebo 3,2 litru. Tyto motory se vyznačovaly vysokými otáčkami a charakteristickým zvukem, který je dodnes hudbou pro uši automobilových nadšenců. Druhá generace NSX pak vsadila na moderní technologii hybridního pohonu. Kombinuje benzínový motor V6 se třemi elektromotory, což má za následek impozantní dynamiku a zároveň nižší spotřebu paliva. Jízdní vlastnosti Hondy NSX jsou stejně působivé jako její motor. Díky nízké hmotnosti, vyváženému rozložení hmotnosti a sofistikovanému podvozku se NSX chová na silnici jako přikovaná. Precizní řízení a citlivé brzdy pak dávají řidiči dokonalou kontrolu nad vozem v každé situaci. Ať už se jedná o klikatou horskou silnici nebo závodní okruh, Honda NSX si poradí s každou výzvou s elegancí a jistotou.
Druhá generace NSX (2016-2022)
V roce 2016 Honda znovuobjevila legendu a představila druhou generaci NSX. Tentokrát se však nejednalo o čistokrevný sportovní vůz s atmosférickým motorem, ale o technologicky vyspělý hybrid. Srdcem vozu se stal 3,5litrový vidlicový šestiválec twin-turbo, kterému asistovaly hned tři elektromotory. Celkový výkon soustavy činil úctyhodných 581 koní a točivý moment vrcholil hodnotou 645 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo NSX za méně než 3 sekundy a maximální rychlost se zastavila na hranici 308 km/h. Kromě ohromující dynamiky nabídla druhá generace NSX také pokročilou aerodynamiku a sofistikovaný systém pohonu všech kol SH-AWD. Ten dokázal bleskově rozdělovat točivý moment mezi všechna čtyři kola a zaručoval tak excelentní jízdní vlastnosti jak na silnici, tak i na závodním okruhu. Výroba druhé generace NSX skončila v roce 2022. Během šesti let produkce vzniklo jen něco málo přes 2 000 kusů, čímž se NSX zařadilo mezi exkluzivní a sběrateli vyhledávané vozy.
Honda NSX je jako symfonie na kolech, precizní kompozice výkonu, elegance a japonské důmyslnosti.
František Novotný
Hybridní pohon a moderní technologie
Honda NSX posouvá hranice sportovních vozů i díky svému inovativnímu hybridnímu pohonnému systému. V jeho srdci bije výkonný benzinový motor V6 s dvojitým přeplňováním, který spolupracuje s třemi elektromotory. Tato kombinace přináší dechberoucí akceleraci a zároveň snižuje spotřebu paliva a emise. Elektromotory poskytují okamžitý točivý moment, čímž eliminují prodlevu turbodmychadla a zajišťují plynulou a dynamiku jízdu. Systém pohonu všech kol SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive) s vektorováním točivého momentu pak zaručuje vynikající ovladatelnost a stabilitu v zatáčkách.
Výkon a ovladatelnost
Honda NSX je synonymum pro vzrušující jízdu. Výkon je dechberoucí, ať už se bavíme o akceleraci nebo pružném zrychlení. Hybridní systém, kombinující benzínový motor a elektromotory, dodává autu neuvěřitelnou dynamiku. Z 0 na 100 km/h se dostanete za neuvěřitelné 3 sekundy, což z něj dělá jeden z nejrychlejších vozů ve své třídě. Ovladatelnost je pak kapitolou samou pro sebe. Precizní řízení, tuhá karoserie a sofistikovaný podvozek dělají z NSX stroj, který se proplétá zatáčkami s lehkostí a jistotou. Řidič má pocit absolutní kontroly a dokonalé zpětné vazby od vozovky. Ať už se jedná o klikatou okresku nebo závodní okruh, Honda NSX vám vykouzlí úsměv na tváři a zanechá ve vás nezapomenutelný zážitek z jízdy.
Budoucnost modelu NSX
Budoucnost modelu NSX, sportovního hybridu od Hondy, je nejistá. Výroba druhé generace NSX skončila v roce 2022 a Honda zatím oficiálně neoznámila žádné plány na nástupce. Nicméně, automobilka naznačila, že NSX se může v budoucnu vrátit, pravděpodobně s plně elektrickým pohonem.
Elektrifikace je jasným trendem v automobilovém průmyslu a Honda se zavázala k uhlíkové neutralitě do roku 2050. Elektrický NSX by mohl být vlajkovou lodí demonstrující technologické možnosti Hondy v oblasti elektromobility. Zároveň by mohl navázat na sportovní dědictví modelu a oslovit zákazníky hledající výkon a ekologickou odpovědnost.
Fanoušci NSX doufají, že Honda brzy odhalí své plány. Znovuzrození legendy v moderním, elektrickém hávu by bylo vzrušující kapitolou v historii tohoto ikonického modelu.
Publikováno: 20. 12. 2024
Kategorie: auta