Fiat Barchetta: Italská vášeň na čtyřech kolech
Historie modelu
Fiat Barchetta, italská kráska s duší sportovního vozu, spatřila světlo světa v roce 1995. Jejím rodištěm se stal Turínský autosalon, kde okamžitě okouzlila publikum svým elegantním designem, inspirovaným legendárními sportovními vozy minulosti, jako byl Ferrari 166 MM. Za návrhem karoserie stál Andreas Zapatinas, tehdejší šéfdesignér Fiatu, který se nechal inspirovat také modely Pininfarina a Bertone. Výsledkem byl nadčasový roadster s ladnými křivkami a sportovním charakterem, který si získal srdce mnoha fanoušků.
Barchetta, v italštině znamenající "malý člun", sdílela platformu s Fiatem Punto první generace. Přestože se jednalo o cenově dostupný roadster, pyšnila se sportovními jízdními vlastnostmi a pohonem předních kol. Pod kapotou se nacházel živý benzínový motor o objemu 1.8 litru s variabilním časováním ventilů, který dodával vozu výkon 130 koní. Díky nízké hmotnosti a krátkému rozvoru kol byla Barchetta hravá a obratná v zatáčkách, čímž si vysloužila pověst auta pro radost z jízdy.
Design a styl
Fiat Barchetta je malý roadster, který se pyšní nadčasovým a elegantním designem. I přes to, že byl představen již v roce 1995, jeho tvary stále působí svěže a atraktivně. Za designem Barchetty stojí slavné studio Pininfarina, které odvedlo skvělou práci při zachycení ducha italského sportovního vozu. Karoserie je charakteristická svými oblými tvary, nízkým profilem a agresivní přední maskou. Interiér vozu je spartánský, ale zároveň stylový a ergonomický. Vše je zaměřeno na řidiče, který má k dispozici sportovní volant, přehledné budíky a perfektně tvarovaná sedadla. Fiat Barchetta je zkrátka autem, které si zamilujete nejen pro jeho jízdní vlastnosti, ale i pro jeho nadčasový design.
Motorizace a výkon
Fiat Barchetta, roadster s duší sportovního vozu, byl poháněn jediným motorem, který však dokonale vystihoval jeho charakter. Šlo o zážehový čtyřválec o objemu 1.8 litru s variabilním časováním ventilů, který dodával autu živý a temperamentní projev. Výkon motoru dosahoval 131 koní (96 kW), což stačilo k dosažení maximální rychlosti 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy. Motor byl spárován s pětistupňovou manuální převodovkou, která přenášela výkon na přední kola. Díky nízké hmotnosti, pouhých 1060 kg, a vyváženému podvozku dokázala Barchetta nabídnout skvělé jízdní vlastnosti a spoustu zábavy za volantem. Spotřeba paliva se pohybovala okolo 7,5 litru na 100 kilometrů.
Jízdní vlastnosti
Fiat Barchetta je malý roadster, který je známý svým hravým a agilním jízdním projevem. Díky nízké hmotnosti, pohonu předních kol a vyváženému podvozku se Barchetta ochotně vrhá do zatáček a poskytuje řidiči spoustu zábavy. Řízení je strmé a komunikativní, takže přesně víte, co se děje pod koly. Přestože Barchetta není žádný sportovní vůz, dokáže být na klikatých silnicích překvapivě rychlá a obratná. Jízdu zpříjemňuje i absence posilovače řízení, díky čemuž má řidič lepší kontakt s vozovkou. Na druhou stranu, při parkování ve městě je potřeba trochu více síly. Komfort jízdy je spíše tužší, což odpovídá sportovnímu charakteru auta. Na nerovnostech se Barchetta chová uskákaně, ale nikdy ne nepředvídatelně. Celkově vzato, Fiat Barchetta je ideální auto pro ty, kteří hledají zábavný a dostupný roadster s osobitým stylem.
Fiat Barchetta, malý roadster s duší sportovního vozu. Je to auto, které vám vykouzlí úsměv na tváři, ať už jedete kamkoli.
Jan Sedláček
Interiér a výbava
Fiat Barchetta je malý roadster, takže je jasné, že na prostornost interiéru se tu moc nehledělo. Přesto se dovnitř dva dospělí usadí celkem pohodlně a najdou si i slušný prostor pro nohy. Výška nad hlavou je dostatečná i pro vyšší postavy, a to i s nataženou střechou. Zavazadlový prostor pojme 165 litrů, což stačí na menší nákup nebo víkendový výlet ve dvou. Interiér Barchetty je jednoduchý a účelný, s důrazem na sportovní styl. Palubní deska je přehledná a všechny ovládací prvky jsou snadno dostupné. Sedadla jsou poměrně tvrdá, ale poskytují dostatečnou oporu i při svižnější jízdě. Výbava Barchetty se lišila v závislosti na roku výroby a výbavové linii. Základní modely obvykle neměly klimatizaci ani rádio, ale ty dražší už je v základu nabízely. Mezi další dostupné prvky výbavy patřily například kožené čalounění, elektricky ovládaná okna a zrcátka nebo hliníková kola.
Spolehlivost a údržba
Fiat Barchetta, roadster s duší sportovního vozu, si získal srdce mnoha fanoušků. I přes svou hravou povahu je spolehlivost vozu Fiat Barchetta na solidní úrovni, zvláště pokud je o něj dobře postaráno. Pravidelná údržba je klíčem k dlouhému a bezproblémovému provozu.
Mezi nejčastější servisní úkony patří výměna oleje a filtrů, kontrola brzd a tlumičů, a také sledování stavu rozvodového řemene. Vzhledem k věku vozů Fiat Barchetta je vhodné věnovat pozornost i korozi, která se může objevit na karoserii, podvozku a v motorovém prostoru. Pravidelné mytí a ošetření rizikových míst antikorozním nástřikem prodlouží životnost vozu.
Při koupi ojeté Barchetty je vhodné nechat vůz zkontrolovat mechanikem, který má zkušenosti s tímto modelem. Ten dokáže odhalit případné skryté vady a posoudit celkový stav vozu. S trochou péče a pozornosti vám Fiat Barchetta bude dělat radost z jízdy po mnoho let.
Cena a dostupnost
Fiat Barchetta, malý italský roadster, si i po letech od ukončení výroby drží slušnou cenu. Na českém trhu ojetých vozů se dá sehnat v rozmezí od 80 000 Kč do 250 000 Kč, v závislosti na stavu, roku výroby a najetých kilometrech. Obecně platí, že zachovalejší kusy s nižším počtem najetých kilometrů se pohybují spíše v horní hranici cenového rozpětí.
Vlastnost | Fiat Barchetta | Mazda MX-5 (Miata) |
---|---|---|
Výroba | 1995–2005 | 1989–současnost |
Motor | 1.8 L I4 | 1.6 L I4, 1.8 L I4, 2.0 L I4 |
Převodovka | 5stupňová manuální | 5stupňová manuální, 6stupňová manuální, 4stupňová automatická, 6stupňová automatická |
Pohon | Přední kola | Zadní kola |
Při koupi ojeté Barchetty je důležité zkontrolovat stav plátěné střechy, která je náchylná k opotřebení, a také stav podvozku, který může být zkorodovaný. Doporučuje se také prověřit historii vozu v servisu, abyste se vyhnuli případným skrytým vadám.
Ačkoliv se ceny náhradních dílů a servisu Fiat Barchetta pohybují v přijatelných mezích, je potřeba počítat s tím, že se jedná o vůz, který vyžaduje pravidelnou údržbu. Dostupnost některých specifických dílů může být omezená, jelikož se již Fiat Barchetta nevyrábí. Přesto se dá říci, že Fiat Barchetta je i dnes relativně dostupným a zábavným vozem, který potěší nejednoho milovníka italských roadsterů.
Fiat Barchetta dnes
Fiat Barchetta si i po letech od ukončení výroby drží kultovní status mezi fanoušky sportovních vozů. Její nadčasový design od Pininfariny, mrštné jízdní vlastnosti a dostupná cena z ní dělají lákavou volbu i dnes. Na trhu ojetin je možné narazit na zachovalé kusy, je ale potřeba počítat s tím, že se jedná o vůz starý přes 20 let. To s sebou přináší nutnost pečlivé kontroly před koupí a případné investice do oprav a údržby. Přesto Barchetta stále dokáže nabídnout spoustu zábavy za volantem a radost z jízdy s větrem ve vlasech. Pro milovníky youngtimerů a italských vozů tak může být Fiat Barchetta skvělou volbou.
Zajímavosti a fakta
Fiat Barchetta, malý roadster s italským šarmem, skrývá několik zajímavých faktů. Věděli jste například, že název "Barchetta" v italštině znamená "malý člun" a odkazuje na tvar karoserie vozu? Design Barchetty, inspirovaný legendárními Ferrari, navrhl Andreas Zapatinas, který se později proslavil designem vozů Alfa Romeo. Ačkoliv Barchetta sdílí některé komponenty s Fiatem Punto, výroba probíhala v továrně Maggiora, která se specializovala na malosériové a sportovní vozy. Díky tomu se Barchetta pyšní kvalitním zpracováním a nadčasovým designem, který i po letech budí emoce.
Publikováno: 02. 12. 2024
Kategorie: auta