BMW E38: Legenda na čtyřech kolech
Ikona devadesátých let
BMW řady 7 generace E38, vyráběné v letech 1994 až 2001, se stalo ikonou 90. let. Tento luxusní sedan, dostupný s šestiválcovými, osmiválcovými a dvanáctiválcovými motory, si získal oblibu pro svůj elegantní design, komfortní interiér a dynamické jízdní vlastnosti. Model 750i, poháněný osmiválcem o objemu 5,4 litru, se stal symbolem úspěchu a luxusu. Jeho výkon 326 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy z něj dělaly jeden z nejrychlejších sedanů své doby. E38 se objevila v mnoha filmech a seriálech, čímž se zapsala do povědomí široké veřejnosti. Dodnes si drží kultovní status a je vyhledávaným vozem mezi sběrateli a fanoušky značky.
Výkonné motory a jízdní vlastnosti
BMW E38 750i, to je synonymum pro luxusní limuzínu s ohromujícím výkonem. Pod kapotou se ukrývá monstrózní motor V12 o objemu 5.4 litru, který produkuje impozantních 326 koní. Díky němu zvládne 750i zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,6 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale i tak je jízda dechberoucí.
Vlastnost | BMW E38 | BMW E39 |
---|---|---|
Výroba | 1994-2001 | 1995-2003 |
Karoserie | Sedan | Sedan, Touring |
Motorizace | Benzín, Diesel | Benzín, Diesel |
Jízdní vlastnosti jsou příkladné. E38 jezdí jako po kolejích a i ve vysokých rychlostech působí stabilně a jistě. Komfort jízdy je na vysoké úrovni, a to i díky pokročilému podvozku. Ten skvěle tlumí nerovnosti a zároveň poskytuje dostatek zpětné vazby od kol.
Luxusní interiér a pokročilé technologie
BMW E38, to je synonymum pro luxus a technologickou vyspělost 90. let. Usedněte do interiéru čalouněného jemnou kůží a nechte se obklopit atmosférou prvotřídního komfortu. Ergonomicky tvarovaná sedadla s vyhříváním a ventilací vám poskytnou maximální pohodlí i na dlouhých cestách. Na palubní desce se nachází přehledný přístrojový panel s analogovými budíky a informačním displejem. Mezi výbavu patřil navigační systém s barevnou obrazovkou, špičkový audiosystém a automatická klimatizace.
Oblíbený mezi sběrateli a nadšenci
BMW řady 7 generace E38, vyráběné v letech 1994 až 2001, si získalo srdce mnoha automobilových nadšenců a sběratelů. Tato generace, známá svým elegantním designem a inovativními technologiemi, se stala ikonou své doby a dodnes je vyhledávaným vozem. Mezi sběrateli jsou oblíbené zejména výkonné verze s motory V8 a V12, které nabízejí impozantní dynamiku a zároveň komfortní jízdu. Limitované edice, jako například 750iL Highline, jsou pak doslova sběratelskými skvosty. E38 je ceněna pro svůj nadčasový design, propracovaný interiér a jízdní vlastnosti, které i po letech dokáží zaujmout. Díky své popularitě a rostoucí hodnotě se stává BMW E38 stále častěji předmětem investic a vyhledávaným artiklem na trhu s veterány.
Dostupnost náhradních dílů
Majitelé vozů BMW E38 si často kladou otázku dostupnosti náhradních dílů pro tento ikonický model, jehož výroba skončila v roce 2001. Dobrou zprávou je, že situace je poměrně příznivá. Díky silné komunitě fanoušků a specializovaným prodejcům je stále možné sehnat širokou škálu originálních i neoriginálních dílů. Dostupnost se samozřejmě liší v závislosti na konkrétním modelu a jeho stáří. Například díly pro vzácnější verze, jako je 750iL s motorem V12, mohou být hůře dostupné a dražší. Na druhou stranu, běžné díly pro motor, převodovku nebo podvozek jsou k sehnání relativně snadno. Kromě specializovaných prodejců je možné využít i služeb autoservisů zaměřených na vozy BMW, které často disponují vlastními sklady náhradních dílů. Před nákupem dílů je vždy vhodné porovnat ceny z více zdrojů a ověřit si jejich původ a kvalitu.
Slabší stránky modelu E38
Přestože je BMW E38 považováno za jeden z nejlepších modelů řady 7, má i své slabiny. Jednou z nich je složitá elektronika, která může být náchylná k poruchám. Zejména starší vozy trápí problémy s řídící jednotkou motoru, navigací či centrálním zamykáním. Opravy těchto systémů pak mohou být finančně náročné. Další slabou stránkou je koroze. I když je E38 lépe chráněna proti korozi než její předchůdci, stále se může objevit na podvozku, blatnících a prazích. Pravidelná kontrola a ošetření rizikových míst je proto nezbytné. U vozů s vyšším počtem najetých kilometrů se mohou projevit i opotřebené komponenty podvozku, což se projeví zhoršenou ovladatelností a komfortem jízdy.
Cena a investice do budoucna
BMW řady 7 E38, vlajková loď své doby, dnes láká hlavně sběratele a nadšence. Ceny se liší podle motorizace, výbavy a stavu, od pár desítek tisíc za renovovaný kus až po statisíce za perfektní stav. Investice do BMW E38 není pro každého. Zatímco perfektně udržovaný exemplář, ideálně v originální M specifikaci, může v budoucnu na hodnotě růst, běžný E38 vyžaduje nemalé investice do údržby. Náhradní díly nejsou nejlevnější a ani spotřeba benzínových motorů není zanedbatelná. Před koupí je nutné zvážit všechny aspekty a nepodcenit důkladnou prohlídku vozu. I přes náročnější údržbu ale BMW E38 zůstává ikonou a pro mnoho fanoušků se stává splněným snem.
Publikováno: 10. 01. 2025
Kategorie: auta